onsdag 10 augusti 2016

Veckans bokbloggsfråga - vecka 32

Nu börjar livet återvända känns det som och jag börjar få tillbaka lusten att göra annat än att läsa och måla.Egentligen är det bra att det dyker upp såna där icke-dagar så att jag påminns om att dra ner på mina egna krav på mig själv och ta antingen en helt bloggfri dag eller dra ner på bloggandet lite under en period. Efter en dags "ledighet" eller ett par "slödagar" så brukar det bli bättre och jag får tillbaka lusten igen.

Men nu är det dags för Veckans bokbloggsfråga, som anordnas av Barnboksbloggen.  Frågan lyder

Har du någon erfarenhet av att böcker har hjälpt dig må bättre i vissa skeenden i livet? Finns det några speciella böcker, författare eller genrer som du återkommer till när du har drabbats av sorg, känner dig ledsen/arg/glad/förvirrad eller någon annan känsla? Kan du tipsa om några sådana böcker som har betytt extra mycket för dig i olika känslostämningar och situationer i livet? 

----------------

Det finns många böcker som är speciella för mig och som jag återvänder till gång på gång när någonting ledsamt händer
Nummer ett bland de böckerna är nog




Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom (titeln är länkad till Adlibris och där finns mer info om boken)
Handlar om livet och döden och hur man bör leva sitt liv för att någon gång kunna dö utan att behöva ångra något man gjort eller inte gjort i livet.











En annan bok som jag också återkommer till är Piaf av Simone Berteaut, en biografi om Edioth Piaf, skriven av hennes syster. Även om den inte innehåller direkt filosofiska tankar om livet så är den helt underbar!

Och så finns det en bok till med lite filosofiska funderingar som alltid får mig att må lite bättre och det är Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Mår jag riktigt uselt, dvs är så nere att det känns som att det inte finns någon ljusning, så vill jag väldigt gärna läsa någonting med lite filosofiska funderingar eller böcker om "starka" människor.









1 kommentar:

  1. Har länge varit intresserad av att läsa Tisdagarna med Morrie.

    SvaraRadera