onsdag 17 augusti 2016

Veckans utmaning: över sundet



Nu har Kulturkollos veckoutmaning kommit igång igen och den här gången beger vi oss över sundet till Danmark. Utmaningen lyder

Veckans utmaning är att göra en “best of”-lista över dina danska favoriter.
  1. Min bästa danska författare/bok
  2. Min bästa danska film
  3. Min bästa danska TV-serie
  4. Mitt bästa danska kulturtips (kan vara vad som helst som du gillar t.ex. musik, mat, konst, en plats, en person)

----------------

Ojojoj, det här var svårt! Danmark är nog det land jag har kommit minst i kontakt med

1. Min bästa danska författare/bok
Jag har inte läst speciellt många böcker av danska författare och det som först dyker upp i minnet är vi, de drunknade av Carsten Jensen som är väldigt bra. Men ett sammanträffande är att jag nyligen läst en bok av en dansk författare, Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils (recension kommer den 22) och den tyckte jag också var bra.

2. Min bästa danska film
Den här får jag nog passa. Det är väldigt sällan jag tittar på film och när det ngon gång händer så är det inte någon dansk film.

3. Min bästa danska tv-serie
Jag tittar inte mycket på tv heller, men har sett något avsnitt av Mordkommissionen så det får bli den då

4. Mitt bästa danska kulturtips (kan vara vad som helst du gillar t ex musik, mat, konst, en plats, en person)
Jag har faktiskt aldrig besökt ens Köpenhamn, De enda gånger jag varit i Danmark har varit på genomresa på väg någon annanstans.
Men jag har kommit i kontakt med Danmark på andra sätt, t ex genom

Kim Larsen




Skagenmålarnas vackra målningar










3 kommentarer:

  1. Kim Larsen vilken nostalgi. Det känns som om Danmark är minnen för mig. Nästan alla svar har varit saker jag har minnen av.

    SvaraRadera
  2. Flickorna på Englandsbåten ligger högt upp i att-läsa-högen! :)

    SvaraRadera
  3. Gasolin och Kim Larsen var vad som snurrade på skivtallriken när jag var ung :) Köpenhamn är en av mina favoritstäder, där är både vackert och trevligt.

    SvaraRadera