torsdag 18 augusti 2016

Hett i hyllan #53



Dagens schema är mycket enkelt: skriva recensioner och läsa och sen skriva några recensioner till. Men allra först tänkte jag delta i Monikas Hett i hyllan . Hon uppmanar

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Och boken jag tar fram är ännu ett av mina loppisfynd. Jag gissar på att ca 75% av mina hyllvärmare är köpta på bakluckeloppisar och second-hand, det är svårt att låta bli att köpa när priserna ligger på ca 5-10,-/pocket och 20-25,-/inbunden. Jag har läst ett antal av liknande böcker och kommer nog att läsa ännu fler vartefter jag hittar fler, det här är den typen av böcker som alla borde läsa så att sånt här inte händer igen.



Ninas resa - en överlevnadsberättelse av Lena Einhorn

"De lyckades hålla sig kvar i gettot in i det sista, sedan flydde de, rev av sig judestjärnan och "försvann" - under det att tyskarna, efter att ha satt eld på allt utom kyrkan, bombade resterna till grus". Nina, hennes bror Rudek och deras mamma var bland de absolut sista som lämnade Warszawas getto levande.
Den vuxna Nina Einhorn ville berätta. Hennes egna ord, märkligt enkla och raka, präglar denna otroliga överlevnadshistoria skriven av hennes dotter Lena. Nina Einhorn kom som flöykting till Sverige 1946 och blev en framstående läkare och forskare inom gynekologisk onkologi. Hon gick bort 2002."






6 kommentarer:

  1. sett filmen men tror inte jag läst bokeb

    SvaraRadera
  2. väldigt bra bok. har också hört författaren tala om den

    SvaraRadera
  3. Låter som en gripande bok.

    SvaraRadera
  4. Problemet är ju lite att de som verkligen skulle behöva läsa se här böckerna inte gör det. Alternativt inte bryr sig.

    SvaraRadera
  5. Det låter som en väldigt intressant bok.

    SvaraRadera
  6. Det är en läsvärd bok. Det är som Monika säger synd att inte rätt personer läser.

    SvaraRadera