måndag 30 april 2018

Recension: Slaktaren av Gabriella Ullberg Westin

Titel: Slaktaren
Serie: Morden i Hudiksvall, del 4
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Format: Inbunden
Antal sidor: 330
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Det är i början av oktober och i Delsbo är älgjakten i full gång. En tidig morgon görs en makaber upptäckt då man hittar en människokropp upphängd i slakteriets tak.
Kriminalinspektör Johan Rokka och hans kollegor på Hudiksvallspolisen inleder en förundersökning som snabbt växer i omfattning. Det lilla samhället skakas om och ingen går längre säker. Den vanligtvis så skärpta kriminalteknikern Janna Weissman är dessutom ovanligt ofokuserad, och Rokka misstänker att det beror på en av de extrainkallade poliserna.
Journalisten Stina arbetar på ett stort undersökande reportage. Men mordutredningen, som kommer i hennes väg får henne att ifrågasätta allt hon tidigare tagit för givet.
I jakten på sanningen visar det sig snart att Rokka jagar en förövare som är mycket grymmare och mer hämndlysten än han någonsin kunnat föreställa sig."

----------------

Jag fastnade för den här serien direkt när jag läste först delen, Ensamfjäril (länk till recension längre ner på sidan) och har följt serien sedan dess. Jag har väntat på och längtat efter varje del i serien och det gjorde jag den här gången också och blev väldigt glad när det här äntligen dök upp.

Johan Rokka har varit en av mina absoluta favoritpoliser ända från början och det är alltid lika trevligt att få träffa honom igen. Jag blir alldeles varm ända in i själen av honom, han töjer lite på reglerna ibland men syftet är alltid gott och ofta gör han det där lilla extra för att underlätta för dem han har ett gott öga till.  Hans relation till Janna Weissman står och väger lite, en vänskap som lätt kan utvecklas till något mer även om jag nästan hoppas att de fortsätter hålla sin relation på den här nivån. Eddie, som fick en egen del här, hoppas jag får fortsätta vara med, honom tycker jagockså om.

Handlingen är både tuff och spännande, böckerna i den här serien har blivit tuffare och tuffare för varje ny del och det fungerar väldigt bra för mig. I och med att Rokka och Janna är såna som de är så blir inte stämningen ändå alltför utstuderat rå.

Gabriella Ullberg Westin lyckas skapa karaktärer som jag fäster mig vid omedelbart och som jag ser fram emot att få följa. Handlingen i alla böckerna är spännande och i mina ögon har serien blivit bättre och bättre för varje bok. Det här är böcker som jag varje gång längtar efter att få börja läsa, sträckläser och börjar sedan direkt längta efter nästa bok, precis som det är nu med Slaktaren. Så nu börjar väntan på nästa del och jag hoppas verkligen att det inte tar alltför länge innan den kommer!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!




Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Gabriella Ullberg Westins websida



Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Ensamfjäril
Springpojken
Fixaren

Slaktaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar