lördag 10 oktober 2015

Död i dimma

Titel: Död i dimma
Författare: Stieg Trenter
Format: E-novell
Antal sidor: 16
Förlag: Albert Bonniers förlag


En fristående novell ur De döda fiskarna , Första gången publicerad i Vecko-Revyn 1947.

--------------------------

Stieg Trenter är en av mina absoluta favoriter. Jag har läst ganska många av hans böcker men novellerna har jag missat, eller kanske undvikit undermedvetet i o m att jag hittills inte läst så mycket noveller. Men nu när jag ändå försöker vänja mig vid den formen så var det perfekt att läsa fristående noveller av Trenter.

Tyvärr är min favoritkaraktär, Harry Friberg, inte med i den här novellen. Däremot är novellen så typisk Trenter att även om jag inte hade vetat vem som var författaren så hade jag nog gissat det - jag tycker inte att det finns någon som slår Trenter när det gäller att beskriva Stockholm på 40-talet. Och hans sätt att skapa stämningar är också nånting som tilltalar mig mycket. Nånting annat som jag gillar med Trenter är att böckerna verkligen är mysdeckare, det finns inget överdrivet våld i böckerna/novellerna, på sin höjd handlar det om enstaka pistolskott och/eller ett "råkurr"... Ofta kan man också gissa sig till vem som är brottslingen men det spelar ingen roll för det är vägen till avslöjandet som är det intressanta och läsvärda.

Död i dimma är verkligen en typisk Trenter - hans beskrivning av en promenad på Djurgården när det är dimmigt får en att riktigt känna den där fuktiga, kyliga dimman som skymmer sikten.Och man vet hur småkusligt det kan vara att hamna i en sådan dimma.

Jag försökte vara förutseende så jag skaffade några fler av hans noveller samtidigt så här ska det läsas och njutas av dem innan jag tar itu med de av hans böcker som jag har i bokhyllan.

Död i dimma finns att köpa hos t ex











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar