torsdag 22 oktober 2015

Sista tåget från S:t Lazare



Titel: Sista tåget från S:t Lazare
Författare: Stieg Trenter
Format: E-novell
Antal sidor: 19
Förlag: Albert Bonniers förlag

En fristående novell ur De döda fiskarna . Första gången publicerad i Vecko-Revyn 1947.


------------------------

Jag är väldigt förtjust i Stieg Trenters deckare och speciellt förtjust är jag i hans beskrivningar av 40-talets Stockholm. Och jag gillar också Harry Friberg och Vesper Johnson, huvudkaraktärerna i deckarna.

Sista tåget från S:t Lazare utspelar sig inte i Stockholm och både Harry Friberg och Vesper Johnson lyser med sin frånvaro men man känner ändå igen Trenters stil. Som vanligt är miljöbeskrivningarna perfekta och han lyckas måla upp vissa scener så väl att det är som om man befann sig på plats med personerna i berättelsen.

Själva berättelsen är typisk Trenter - inga direkta våldsamma scener, ingenting alltför mörkt och/eller kusligt, allt berättat med en lite lätt ton så att hela berättelsen mer lutar åt mysdeckarhållet till.

Jag är inte mycket för noveller i vanliga fall, men Trenter fungerar alltid för mig så hans noveller kan jag tänka mig att läsa i fortsättningen också.

Sista tåget från S:t Lazare finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar