måndag 12 oktober 2015

Tematrio - Krig, flykt, exil

Det är måndag och alltså dags för Lyrans Tematrio. Imorgon ska hon prata på stadsbiblioteket i Karlstad om litteratur som handlar om krig, flykt och liv i exil så temat för Tematriot blir samma så hon kan kanske få några sista-minuten-tips. Alltså uppmanar hon

Berätta om böcker som handlar om människor som upplever krig, flyr och lever i exil!

------------------------------

Det här var märkligt nog ett tema där jag visste direkt vilka böcker jag skulle välja. (Bokens titel är länkad till recensionen, där det finns mer info om boken)




Ormbarn av Sakina Ntibayesha










Flykten från Irak av Sandra Lee









Här är jag nu av Karen Campbell






















12 kommentarer:

  1. Nej det var svårt, jag har så dåligt minne, den sistnämnda är ju rätt ny.

    SvaraRadera
  2. Spennende bøker her! Må tenke meg om før jeg evt.finner bøker å foreslå.

    SvaraRadera
  3. Tre böcker jag inte känner till!

    SvaraRadera
  4. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Spännande. Kul att du tog med Campbells bok, det är ju onekligen krig och flykt.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av dessa, de är faktiskt okända för mig alla tre.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  8. tre okända titlar. tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Den sista har jag tänkt läsa. Blev sen intresserad av Ormbarn också, efter att ha läst vad du skrivit om den. Tack för bra tips!

    SvaraRadera