tisdag 6 oktober 2015

Tisdagsutmaningen - Havet

Kulturkollos tisdagsutmaning den här veckan handlar om havet och i utmaningen ingår två uppgifter

  1. Beskriv ditt förhållande till havet. Dela med dig av någon erfarenhet eller något minne.
  2. Skriv om ett eller flera kulturella verk som handlar om havet på något sätt. Det kan vara en bok, en film, en tavla, en sång eller något annat.


--------------------------------------

1. Havet har alltid varit viktigt för mig. Jag är född i en liten hamnstad i norra Finland, min morfar var under en period fiskare och när en släkting för länge sedan släktforskade lite så hittade han faktiskt en norsk sjökapten i släkten. Utöver det så har jag, fram tills nu, alltid bott i närheten av havet eller på andra sätt haft nära till havet. Alltså har jag sen barnsben fått lära mig att havet är nånting speciellt men att man ska ha respekt för det eftersom det också kan vara farligt så man ska tänka sig för när man ger sig ut t ex med segel-/motorbåt.
De senaste fem åren är första gången som jag bor så att jag inte har havet i närheten. Och faktiskt så saknar jag det och det gör min man också - så vi har bestämt att när han går i pension (och arbetsresor alltså inte längre behöver tas hänsyn till) så köper vi ett hus nånstans vid kusten och flyttar dit.

Ironiskt nog för en som älskar havet och som kommer från en familj där alla älskar havet minst lika mycket, så har jag helt sanslöst lätt för att bli sjösjuk, dvs jag blir i princip sjösjuk i en roddbåt uppdragen på land. I mitten av 70-talet åkte jag båt från Göteborg till Tilbury i England och det var rejäl sjögång under i princip hela resan. Resan tog ca 36 timmar och mitt bestående minne av havet och den resan är vilken fruktansvärd storm det var och att jag aldrig kunde ha trott att man kunde bli så våldsamt illamående...

2. Det första jag kommer att tänka på är Ernest Hemingways Den gamle och havet, den första bok jag läste av den författaren och den bok som fick mig att fastna för hans böcker.
En annan bok om havet som jag tycker är väldigt bra är Vi, de drunknade av Carsten Jensen.

Ewert Taube och havet hör ihop! Det roliga är att min familj har under lång tid haft sommarstuga i området där Taube ofta höll till och som många av hans sånger handlar om. Alltså var somrarna under min uppväxt fyllda av hav på olika sätt (meta från bryggan på kvällarna, bada i havet) och Taubes sånger.









8 kommentarer:

  1. sjösjuk man jag bli i en spårvagn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog blir inte jag åksjuk någon annanstans än på sjön.

      Radera
  2. Jag blir också sjösjuk för minsta gungning. Kanoter, kajaker eller en liten roddbåt på Mälaren går bra, men inget annat. Fy tusan för att åka till England och vara sådär sjösjuk - förstår att det är ett bestående minne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det besvärligt när man har lätt för att bli sjösjuk!

      Radera
  3. Tack och lov så verkar jag vara (i stort sett) immun mot sjögång, men det måste vara otäckt att bli så dålig. Speciellt om man gillar havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får nog vara väldigt tacksam för att du inte blir sjösjuk - det är nämligen inte det minsta roligt...fast de som inte sett det tidigare kan ibland bli smått roade när det slår till helt plötsligt.

      Radera
  4. Fy för den lede vilket sjösjukekaos. Min far är likadan. Han åkte mellan Holland och Norge på 1980-talet. Jag tror han låg 24 timmar och spydde.

    SvaraRadera
  5. Jag minns någon sjöresa där alla andra i gruppen åt tabletter mot sjösjuka med spydde ändå. Själv drack jag whisky och klarade mig :))

    SvaraRadera