onsdag 14 oktober 2015

Jag är Pilgrimen

Titel: Jag är Pilgrimen
Författare: Terry Hayes
Format: Inbunden
Antal sidor: 792
Förlag: Bazar förlag

"En ung kvinna hittas mördad på ett sjaskigt hotell i New York med tänderna utdragna, ansiktsdragen upplösta i syra och fingeravtrycken utsuddade.

En far blir offentligt halshuggen i den pulserande hettan på ett saudiarabiskt torg.

Liket av en expert på bioteknologi hittas utan ögon på en soptipp i Damaskus.

Mänskliga kvarlevor upptäcks i ett avsides bergsområde i Afghanistan.

Pilgrimen har dragit sig tillbaka. Underbarnet på den hemligaste organisationen inom amerikanska underrättelsetjänsten lever numera sitt liv som en vanlig man på Paris gator. Men han är den enda som ser sambanden mellan de bestialiska morden på olika platser i världen, när en perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.
Vad som börjar som en ovanligt komplicerad brottsundersökning utvecklas till en gastkramande kapplöpning mot tiden. Pilgrimen dras oundvikligt in i en livsfarlig jakt på en man lika anonym som han själv, en man utan ansikte, full av hat, som planerar sin hämnd i Guds namn."


----------------------------------------


Jag har länge varit sugen på att återigen läsa en riktig tegelsten, men inte riktigt haft tid eller ork att sätta igång med det. Men nu när jag väl hade tjockisen Jag är Pilgrimen (ca 800 sidor) framför mig, blev jag nästan rädd och då kom de där "tänk om"-tankarna. Tänk om den är tråkig, tänk om författarens stil är seg och berättelsen så långsam att man nästan somnar av att läsa två meningar, tänk om jag helt enkelt inte tycker om den. Hur ska jag då klara av 800 sidor?
Jag var fast ända från första sidan, faktiskt i princip från första bokstaven och helt plötsligt kändes 800 sidor inte alls för långt.

Berättelsen följer två huvudspår, Saracenens och Pilgrimens, mot punkten där spåren möts. Man får följa deras liv från början, hur de växer up till det de är idag och vad som driver dem att agera som de gör.

Jag är Pilgrimen är en klassisk amerikansk agent-/spionroman med alla de stereotyperna som hör till den här sortens böcker. Men på sätt och vis är det just det som gör den så rolig och lätt att läsa, det finns en skarp uppdelning mellan de goda och de onda och det är lätt att identifiera vem som är vem. I gamla Bondböcker var bovarna alltid ryssar alt från östblocksländerna eller kineser, nu är det muslimska fundamentalister som har fått överta den rollen. Man vet också redan från början att hjälten kommer att "klara biffen", inga överraskningar där, men det spelar faktiskt mindre roll, det är vägen dit som är spännande.

På omslaget har man citerat The Guardian: "Den enda thriller du behöver läsa i år" och jag är nog benägen att hålla med. Efter nästan 800 sidor av Pilgrimen är jag faktiskt redo för 800 till så länge det är lika spännande och underhållande som Jag är Pilgrimen

Tack Bazar förlag för rec.exet!

Mer info om Terry Hayes finns HÄR




Jag är Pilgrimen finns att köpa hos t ex
CDON


4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den väldigt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var faktiskt bättre än jag hade hoppats!

      Radera
  2. Jaha, jag hade ju lite hoppats på att du inte skulle gilla den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sån tur hade du inte! Och jag är inte den enda, så nu måste du ju bara läsa den!

      Radera