lördag 17 oktober 2015

Ett vet jag säkert

Titel: Ett vet jag säkert
Författare: Oprah Winfrey
Format: Kartonnage
Antal sidor: 231
Förlag: Bookmark förlag


"Hon är kvinnan som gick från att inte ha någonting alls till att bli Oprah med hela världen. I Ett vet jag säkert har Oprah Winfrey samlat några av sina mest tänkvärda krönikor på ämnen som glädje, tacksamhet, möjlighet och kraft.

Boken erbjuder en sällsynt och privat insyn i en av världens mest extraordinära kvinnors hjärta och själ. Hon berättar ohämmat om sitt liv, och roliga anekdoter blandas med tragiska minnen. Samtidigt bjuder boken på råd som hjälper läsaren att locka fram det bästa inom sig själv och att leva livet fullt ut.En stor dos livsvisdom i litet format.

Oprah Winfrey har rönt oerhörda framgångar som pratshowvärd, skådespelare och filmproducent. Mellan 1986 och 2011 ledde hon den omåttligt populära pratshowen The Oprah Winfrey Show. Sedan år 2000 har hon en egen månadstidskrift, O, The Oprah Magazine, som ges ut i flera länder. Hennes kändisskap står i stark kontrast till den fattiga uppväxten i Mississippi under en tid som präglades av segregation och rasism. Ändå har hon lyckats ta till sig en positiv livssyn som hon nu sprider vidare med hjälp av sin bok."

-------------------------------


Jag tror knappast det finns någon som inte vet vem Oprah Winfrey är! När jag var långtidssjukskriven vid ett tillfälle så tittade jag mycket på TV på dagarna. Och på kabel-tv visade de då många pratshower från USA. En del av dessa pratshower var ganska bedrövliga, dvs rena, rama förnedringsprogram. Många av dem var t o m så bedrövliga att jag riktigt vred mig inombords för att det var så pinsamt. Men den pratshowen jag kommer ihåg bäst är just The Oprah Winfrey Show och det därför att den kändes mest seriös. Hon tog upp intressanta ämnen, intervjuade intressanta personligheter och hade sådana inslag i showen som gjorde att det var kul att titta på programmet och man behövde inte göra det med "skammens rodnad" på kinderna.Så en bok av henne är självklart intressant.

Min första tanke, när jag läst några sidor, var att boken var väldigt amerikansk med amerikanska tankegångar och sätt att uttrycka sig. Och det är ju ganska naturligt - vårt språk och vårt sätt att uttrycka saker och ting är ju en reflektion av det samhälle vi bor i och Oprah är amerikan.  Men när jag väl stannade upp och funderade på saken märkte jag att jag efter ett tag, börjat "översätta" tankegångarna till någonting som passade mitt finska temperament bättre.

Det finns en del i boken som nog för många går under rubriken "sunt förnuft", men även om det gör det så kanske det behövs att någon säger det högt för att man ska uppmärksamma vissa saker. Men sedan finns det också sådant som man nog inte ens tänkt på men som man nog borde ta fasta på i sitt förhållande till livet och medmänniskorna.

Ett vet jag säkert är en bok som man inte bör sträckläsa rakt av, trots att den inte är speciellt tjock, utan smaka på bit för bit och låta varje bit sjunka in innan man börjar med nästa.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mer om författaren på Oprah Winfreys hemsida

Ett vet jag säkert finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage/E-bok









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar