onsdag 28 oktober 2015

The Big Beautiful Colouring Book

The Big Beautiful Colouring Book av Hannah Davies är en målarbok i A3-format, så den är lite otymplig att hålla på med. Men samtidigt tycker jag faktiskt att bilderna i den är rätt så kul att färglägga.

Pappret är relativt tunt men inte så poröst så för mig har det funkat bra att använda träfärgpennor såklart, men också gelpennor. Jag har också provat fineliners och det har också funkat så länge man inte trycker för hårt och/eller lägger på många lager. Men det gäller att vara riktigt försiktig om man använder tuschpennor, för där kan det lätt blöda igenom om man tar mer än ett försiktigt lager. Fördelen med boken är att det är enkelsidig tryck, dvs bara bild på ena sidan av bladet. Så har man bara ett papper emellan för att skydda nästa bild så spelar det egentligen ingen roll om det blöder igenom.

Bilderna är alltså stora med stora ytor att måla och många av dem känns nästan barnsliga. Men det finns en fördel med det också - det känns inte så knasigt att frångå sina egna förutfattade föreställningar om hur saker och ting "ska" se ut.
För mig är det här boken som fick mig att låta fantasin flöda, löv behöver inte vara gröna utan de kan vara av precis den färgen som jag vill att de ska vara.


Jag tycker, som sagt, att det här är en rolig bok med roliga, fantasifulla bilder att färglägga. När jag vid något tillfälle hållit på länge med en bild med smådetaljer så har det varit rätt så skönt att ta en paus från småpillandet och måla lite större ytor...





The Big Beautiful Colouring Book finns att köpa hos t ex









1 kommentar:

  1. Jättejättefint! Jag har också en, fast en pytteliten vykortsbok. Vore nog kul med nåt stort att hålla på med också.

    SvaraRadera