måndag 19 oktober 2015

Tematrio - Priser och sån't

På måndagar är det alltid dags för Lyrans Tematrio. Idag presenterades de som är nominerade till årets Augustpris och då återbrukar Lyran förra årets tema och uppmanar

Berätta om tre prisade böcker du läst eller har lust att läsa.


--------------------------

Och det här är jag bara så urusel på - när jag väljer en bok att läsa bryr jag mig inte dyft om författaren/boken vunnit pris eller inte och ibland är det först när någon ev påpekar att den vunnit pris som jag överhuvudtaget blir varse om saken. Alltså blir det till att harva igenom en hel massa böcker och jämföra med listor på pristagare för att hitta några.

Det jag hittade var två böcker som jag tycker väldigt mycket om och en som jag tyckte var lite NJA...
(Mer info om böckerna finns i recensionen som titlarna är länkade till)



(Nordiska rådets litteraturpris 2013)
Hade jag med förra året, men den är ju så bra så den får hänga med i år också









Söner av ett folk av Väinö Linna (del 3 i trilogin Här under polstjärnan)
(Nordiska rådets litteraturpris 1963)









Steglitsan av Donna Tartt
(Pulitzerpriset för skönlitteratur 2014)














17 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dina böcker men den första är jag sugen på.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  3. Boken av Kim Leine låter lite speciell, brukar inte ha problem med att saker är äckliga men det här låter i värsta laget även för mig.

    SvaraRadera
  4. har hört den duktige översättaren Inge Knutsson berätta om Kim Leines bok. Väinö Linna läste jag för väldigt länge sedan. Steglitsan kom jag ungefär till hälften i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Steglitsan är bitvis fruktansvärt seg.

      Radera
  5. Väinö Linna är fantastisk! De andra två har jag inte (än) läst

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio. Inte heller jag väljer bok efter vilka priser den har vunnit så det här temat kan nog bli lite jobbigt. Men jag vet att det finns deckarpriser också :)

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dessa. Jag funderar lite på om jag ska läsa Donna Tartt någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  8. Kul blandning!
    Steglitsan börjar det väl bli dags att läsa.

    SvaraRadera
  9. Steglitsan skulle jag ju läst för länge sen! Och Väinnö Linna ska det bli i höst/vinter.

    SvaraRadera
  10. Har läst ungefär halva Steglitsan - det räckte. De andra två böckerna i trion känner jag inte till. Kim Leine var okänd författare för mig, den bokens handling verkar dock lite i väl äcklig... ;)

    SvaraRadera
  11. har inte läst någon av dina böcker, men Steglitsan har jag på plattan.

    SvaraRadera