söndag 25 oktober 2015

Tid: Livet är inte kronologiskt

Titel: Tid: Livet är inte kronologiskt
Författare: Alex Schulman & Sigge Eklund
Format: Inbunden
Antal sidor: 315
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsex

"Å ena sidan är tiden konkret: klockan som oundvikligen tickar framåt, sekunderna så går. Å andra sidan är tiden obegriplig. Ett år kan passera i rasande fart, ett kort ögonblick av fasa kan vara i en evighet. Tiden är en gåta, att försöka förstå den är att försöka förstå livet.

Alex Schulman och Sigge Eklund beskriver en samtid där vi alla är viilsna i tiden. Kanske beror det på att hela tidsbegreppet är en illusion, att vi missförstått något viktigt: att tiden inte alls är kronologisk.

Aldrig tidigare har duon varit så utlämnande som här. Genom sina träffsäkra analyser av sig själva och sin samtid levererar författarna insikter som är både inspirerande och underhållande, men också omskakande."

--------------------------------

Jag är inte speciellt bekant med de här herrarna, förutom då att jag läst  Alex Schulmans "Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng". Men när jag läste baksidan av boken fängslades jag av själva tanken titeln och tanken "Livet är inte kronologiskt" och kände att den här boken var jag bara tvungen att läsa.

Jag blev inte så lite överraskad av den här boken. Av hur självutlämnande författarna är och hur de så öppenhjärtligt berättar om sina egna liv och funderingar. Mycket handlar om föräldraskap och fadersskap och även det är ovanligt, jag har nog aldrig läst en bok där män avslöjar sina funderingar kring de ämnena, om sina egna känslor och också om kopplingen till sina egna fäder. 

Jag tror inte jag riktigt att en 50+ och barnfri "kärring" riktigt ingår i målgruppen för den här boken och faktiskt så känner jag lite av det när jag läser - det finns en del i boken som jag har svårt att ta till mig. Men jag tror att för framför allt män som är pappor, kan ha stor behållning av att läsa Schulmans & Eklunds funderingar.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!



Tid: Livet är inte kronologiskt finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar