torsdag 22 oktober 2015

Tisdagsutmaningen: Från en annan horisont

Jag hann inte med att vara med på Kulturkollos Tisdagsutmaning i tisdags men idag har jag lite mer tid och eftersom det är ett intressant ämne så hoppar jag på. Kulturkollos uppmaning lyder:

Berätta om en bok du läst eller resa som du gjort som på något sätt förändrade ditt sätt att se på Sverige eller världen. 

---------------------

Det finns en bok som direkt dyker upp i huvudet när det gäller den här uppmaningen:




Koranen









Mina föräldrar lärde mig att ska man uttala sig (åsikter osv) så gäller det att man vet i alla fall lite om det man har åsikter om. Både islam och muslimer har nog alltid diskuterats på ett eller annat sätt men eftersom jag egentligen inte visste ett skvatt om själva religionen så kändes det viktigt att ta reda på vad då den tron egentligen handlade om, det jag visste vid det laget var bara det som togs upp på religionsundervisningen i skolan, dvs nästintill ingenting, så jag det kändes viktigt att läsa Koranen. Inom islam är ju inte samhälle/stat och religion separerade som hos oss, utan religionen styr även samhället. Och jag vet att min syn på saker och ting ändrades drastiskt efter den genomläsningen.

Nu gäller samma sak liknande böcker, t ex Mormons bok, också. Eftersom jag är väldigt intresserad (utan att själv vara troende) av olika religioner, sekter och trosinriktningar så tycker jag faktiskt att det är väldigt intressant att läsa den här typen av böcker och då vet jag också att det jag säger och tycker aldrig är grundat på fördomar och okunskap.


4 kommentarer:

  1. Visst känns det alltid bättre att ha läst själv och att veta. Jag har ännu inte läst Koranen, bra tips. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt riktigt intressant att läsa den!

      Radera
  2. Förståndiga föräldrar, tycker jag. Är själv inne på samma linje, men Koranen har jag inte läst.

    SvaraRadera