söndag 29 december 2019

En smakebit på søndag - Det som ingen ser

Nu när julen äntligen är över så har vi tagit det väldigt lugnt den här helgen. I fredags handlade vi klart det mesta till Nyårsafton så vi inte ska behöva tänka på det mer, så på lördagen har vi aktiskt inte gjort så mycket mer än bara läst och tittat på tv. Söndagen har vi tänkt att tillbringa på liknande sätt förutom att det blir lite mer tv-tittande i och med att vi har tre avsnitt av vårt favoritprogram att se fram emot. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

--------------

Min smakbit kommer från sidan 69 i Det som ingen ser av Susanne Hydén  (titeln är länkad till Adlibris där det finns mer info om boken)

"När hans mamma försöker kommentera hans ständiga sovande och frånvaro, gärna på ett lite lättsamt sätt, så fräser han tillbaka. "Förstår inte ens du hur hårt jag jobbar och att jag behöver koppla av litegrand? Du måste fatta att jag umgås med släkten hela veckorna och måste kunna koppla av lite under helgen. Bara få vara ifred."
Hans agerande med de nedsättande kommentarerna, den sura tonen och attityden mot både mig och barnen - är som små, små örfilar som gör så fruktansvärt ont och lurar mig att se mig själv med Patriks ögon. Som otillräcklig och värdelös.
Det ger mig en sorts mentala blåmärken som sitter kvar som ärr på huden medan jag försöker vara glad på utsidan. Sådär glad som den "riktiga" Anne egentligen vill vara med sin framgångsrike man, sina fina barn, sitt fina hus och alla goda vänner som vi träffar över middagar hela året runt."

15 kommentarer:

  1. låter inte så kul. men många har nog upplevt detsamma. tack för smakebiten

    SvaraRadera
  2. Det där lät inget bra om det pågår hela tiden dessutom

    SvaraRadera
  3. Det verkar inte vara någon vidare tillvaro som beskrivs.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  5. Såg boken inne hos Vargnatt. Säkert väldigt jobbig att läsa - men viktig.

    SvaraRadera
  6. Den här boken kände jag inte till. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Just det där med att få vara ifred och koppla av i lugn och ro efter en vecka med mer eller mindre påtvingad social samvaro, med människor som jag inte har valt själv, kan jag lätt relatera till. Men man behöver ju inte vara otrevlig när man påtalar det.

    SvaraRadera
  8. Alldeles på tok för bekanta ord. Det är så många kvinnor som upplevt och fortfarande upplever denna hemska otillräcklighet. Man måste ha mycket skinn på näsan för att orka stå på sig! Tack för smakbit och gott nytt år

    SvaraRadera
  9. Verkar vara en stark berättelse. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  10. Mörk smakbit, men troligen en bok som tyvärr behövs. Ha en skön söndag och tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Usch, det låter inte som en avundsvärd tillvaro direkt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Det här är säkert en viktig bok att läsa samtidigt gripande skulle jag tro. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. förstår att en kan behöva koppla av efter en intensiv vecka, men det ger en inte rätten att vara otrevlig mot anrda människor på det där sättet.

    SvaraRadera