lördag 7 december 2019

Recension: Tvångströjan av Aino Trosell

Titel: Tvångströjan
Serie: Siv Dahlin
Författare: Aino Trosell
Format: Pocket
Antal sidor: 285
Förlag: Bokförlaget Prisma/Norstedts förlag
Hyllvärmare 2019

" En niondeklass är på utflykt på fjället. Dimman var väntad och under vandringen kommunicerar lärarna med varandra via radio. Plötsligt lägger sig främmande röster i samtalen, främmande manliga röster som inte verkar höra den yngre lärarens anrop. Utan förvarning viner så en kula tätt förbi hans huvud och han kastar sig ner samtidigt som han skrikande beordrar alla att återvända till bussen - omedelbart!. De har hamnat mitt i älgjakten fast det är för tidigt. När alla återsamlats vid bussen fattas femtonårige Sammy. De finner honom snart. Han är skjuten i huvudet och bortom all hjälp."

----------------------------
Jag recenserade en annan bok (med noveller) av den här författaren och kommenterade då att jag gärna skulle vilja läsa mer om en av huvudpersonerna i den boken. Ett tag efter att jag publicerat min recension fick jag ett paket med två böcker , varav en var om den huvudpersonen, nämligen Siv Dahlin.

Även den här boken handlar om "vanliga" människor  och bokens karaktärer känns alltigenom trovärdiga, de är helt enkelt enkelt precis som du och jag. Huvudpersonen Siv Dalin är inte hon heller någon som står ut i mängden, hon är som folk är mest och får information om allt genom att hon befinner sig mitt i händelsernas centrum ända från början och genom att hon känner så många av de inblandade. Hon lyssnar och reflekterar över emellanåt omedvetna medgivanden och iakttar allt omkring sig.

Miljöbeskrivningarna i boken förflyttar mig, som läsare, direkt upp till den lilla orten och skogarna runt omkring. Min enda invändning är att det emellanåt blir kanske lite för mycket av det goda, de detaljerade miljöbeskrivningarna tar över och dra också ner tempot i handlingen.

Tvångströjan är inte en vanlig deckare, inte ens en mysdeckare. Trots att ett mord begåtts så är boken inte våldsam på det sättet man är van vid  när det gäller den här genrén. Det här är snarare en roman om händelser på en liten ort begångna av vanliga människor och det är nog i de beskrivningarna som berättelsens styrka ligger i.

Tack Aino Trosell för rec.exet!

Min recension av en annan bok av den här författaren

Varning för vilt


Mer info om författaren och hennes böcker fins på Aino Trosells websida

Tvångströjan finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar