torsdag 19 december 2019

Hett i hyllan #227


Torsdagarna på bloggen börjar alltid med Monikas Hett i hyllan där vi visar upp och berättar om våra hyllvärmare. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

------------------

Ett av mina loppisfynd igen

Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)                           Från Bokus: "Det är kvällen före nyårsafton 2003. Joan Didion och hennes make sedan 40 år, John Gregory Dunne, har kommit tillbaka från sjukhuset där deras enda dotter, Quintana, ligger i koma svävande mellan liv och död: en vanlig influensa har utvecklats till lunginflammation och svår blodförgiftning. De har precis satt sig för att äta middag när John plötsligt drabbas av en massiv hjärtinfarkt och dör. Ett år av magiskt tänkande är Joan Didions försök att förstå den tid som följde: "veckor och sedan månader, som vände upp och ner på alla de föreställningar jag någonsin haft om döden...om sorg, om hur människor handskas eller inte handskas med det faktum att livet tar slut, om hur ytlig den mentala hälsan är och om livet självt."

Den här boken köpte jag 2015 på Ulva bakluckeloppis. Jag tror att orsaken till att jag köpte boken var att jag hört talas om författaren och att jag var helt enkelt nyfiken på den här boken för den behandlar ju ett ämne som är svår att prata om och som många inte heller vill prata om. Men som vanligt så har boken blivit stående oläst i bokhyllan för det har helt enkelt inte funnits tid till att ta itu med en. Det är ju också så att pga ämnet så ska man nog välja rätt tillfälle att läsa den och man måste nog också kunna ta sig tid så man hinner reflektera lite extra över boken och ämnet.

5 kommentarer:

  1. Kände inte till boken sedan tidigare, men den verkar intressant. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst och jag tyckte att den var bra. Men eftersom den handlar om så sorgliga och påfrestande händelser har du nog rätt i att det är klokt att välja tillfället. Men jag rekommenderar boken i alla fall. Jag har skrivit om boken och texten finns nu på min gamla blogg. Om du är intresserad av mina reflektioner kan du söka på Didion i min blogg så får du upp texten.

    SvaraRadera
  3. Den hörde jag väldigt mycket om när den kom.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst den. Tyckte att det i allra högsta grad lät som något för mig och den har ju fått väldigt bra kritik. Men jag tyckte att den var bedrövlig: ett evigt malande om alla tjusiga flygresor, tjusiga hotell, tjusigt liv de levt och jag jag jag jag jag. Trots att det hon drabbats av normalt skulle ha väckt en enorm empati hos mig, kunde jag inte känna med henne en enda jäkla sekund. Tycker själv att det är konstigt att boken kunde väcka sådan profund antipati hos mig.

    SvaraRadera