fredag 20 december 2019

Fem en fredag vecka 51: God Jul!


Nu är det inte många dagar kvar till jul och elisamatildas Fem en fredag har alltså temat

GOD JUL!

---------------

1. Vad gillar du mest med julen?
Nja, jag är inte en julmänniska eller egentligen finns det nog inte några storhelger jag gillar. Så länge jag jobbade så var u det bästa att man oftast fick en lite längre sammanhängande ledighet. Numera är jag ju hemma hela tiden så det är ingen skillnad på vanliga veckodagar och helger. Det jag numera uppskattar är att kunna ta det lugnt och äta gott under julhelgen. Vi försöker klara av alla måsten före helgen så att vi inte behöver göra mer än det allra nödvändigaste under julhelgen utan kan helhjärtat ägna oss åt läsning, tv-tittning och vila

2. Hur kommer du spendera årets jul?
Hemma tillsammans med maken och brorsan. 

3. När slutade du tro på tomten?
Har ingen aning men jag vet att jag från ganska tidig ålder var fullt medveten om att tomten var någon av föräldrarnas vänner iförd mask och tomtekläder

4. Byter du någonsin en julklapp du får?
Aldrig! Även om jag kanske inte gillar det jag får så har ju givaren faktiskt köpt den åt mig i tron att jag skulle uppskatta den. Visst har jag fått en del hiskeliga prylar som julklapp men aldrig att jag skulle ha bytt en, jag har en rutin för hur jag hanterar sånt. Min svärmor gav mig en del prylar som jag för allt guld i världen inte ville ha framme, så de prylarna fick "den stora rundturen" hemma, dvs först på en framträdande plats i vardagsrummet, därefter flyttades den vidare genom rummen till en mer och mer undanskymd plats varifrån de till sist förpassades till förrådet. Under hela resan kunde svärmor se att prylen fanns uppställd i hemmet och när det var dags för förrådet så hade hon redan glömt den.

5. Brukar du ha uppesittarkväll?
 Nej, har aldrig riktigt fattat det där med uppesttarkväll.

5 kommentarer:

  1. Det var en bra idé det där med att låta oönskade presenter få byta plats! Eller ja, rundturen, som du skriver!
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. julen är jag ganska förtjust i. då brukar familjen samlas. uppesittarkväll i dess egentliga mening brukar vi inte ha. men vi brukar sitta uppe och prata sent

    SvaraRadera
  3. Skrattar gott åt ditt svar på fråga 4... vilken bra idé! Haha :D

    SvaraRadera
  4. allt ska vara klart den 23:e, på julafton ska man bara mysa, min bror lämnade nyss kålrots- och morotslåda till oss.

    SvaraRadera
  5. Vilken bra idé med prylar man inte uppskattar så mycket. Men då gäller det att ha några rum att botanisera i....Ingen julmänniska jag heller, vi har alltid varit en väldigt liten familj och det känns som att julen mest firas bland större släkter och familjer. vi var aldrig mer än tre personer på jul, helt okej, men att vi firade vill jag inte kalla det.
    God Jul till dig!

    SvaraRadera