onsdag 11 december 2019

Recension: Kryptosapiens - Ett omänskligt äventyr av Johan Jergner-Ekervik & Kristina Sigunsdotter

Titel: Kryptosapiens - Ett omänskligt äventyr
Författare: Kristina Sigunsdotter
Illustratör: Johan Jergner-Ekervik
Format: Häftad
Antal sidor: 174
Förlag: Svensk Sci-fi
Recensionsexemplar

"Allt har gått så fort. Gulli som är försvunnen och farfar som ser spöken. Lönndörrar och hemliga laboratorier. Uppstoppade katter och monsterböcker. Egentligen vill jag helst stanna under täcket hela sommaren"
Edisons farmor, den berömda forskaren Gulli Svensson, är försvunnen. Tillsammans med sin bästa vän Choko ger han sig av för att hitta henne. Det blir en resa som leder dem till jordklotets mörkaste hörn, platser ingen människa lyckats ta sig levande från."

------------------

Jag fick en förfrågan på Instagram ifall jag skulle vilja läsa och recensera den här boken. Den är verkligen utanför min bekvämlighetszon, eller rättare sagt, ingenting som jag i vanliga fall läser och just därför blev freselsen att testa så stor att jag helt enkelt var tvungen att prova.

Den här boken är ett mellanting mellan fantasyäventyr och bestiarium. Edison och Choko reser världen runt i jakt en på farmor Gulli och på vägen träffar de på olika slags odjur/monster. Illustrationerna och beskrivningarna av dessa monster är helt enkelt underbara och jag får mig ett par fniss när jag läser om vilka monster som finns i de olika länderna




Jag kan tänka mig att det är ett medvetet val att inte ange en åldersmålgrupp för den här boken för den passar nog för de flesta förutom de allra yngsta läsarna. Jag tycker nog att den är väldigt underhållande läsning för vuxna också, i alla fall fick den mig att småskratta emellanåt (eller så kanske jag är onormalt barnslig för min ålder, 50+++).

Kryptosapiens är en spännande, annorlunda bok som nog många, inte alltför unga, barn nog  skulle tycka var spännande att läsa. Och den är så underhållande och fint illustrerad att den också fungerar för vuxna.

Tack Svensk Sci fi för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Kristina Sigunsdotters websida
Illustratörens portfolio finns på Johan Jergner-Ekerviks websida

Kryptosapiens finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar