fredag 13 december 2019

Fem en fredag vecka 50: Häng


Idag har maken redan hunnit med att steka över 40 köttbullar och på eftermiddagen ska vi sätta igång med att fixa i ordning det sista innan Remus kommer hem imorgon.Nu är alltså perfekt tillfälle att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag där temat den här veckan är Häng


1. Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn?
Efter 15 år som sjukpensionär så finns det nog inget sånt ställe. Innan dess skulle det nog varit på jobbet eller diverse djurmässor

2. Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd?
Eftersom vi flyttade till Uppsala bara för 10 år sedan och hade då nästan ingen vi kände i stan så räcker det nog med närmsta köpcentrum för att vara någonstans där jag troligtvis inte träffar på någon bekant.

3. Vart kan du går för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem?
Nja, det var svårt, vi har nog ingenstans annat än vårt eget hem där det känns som hemma.

4. Var äter du mat när plånboken är tunn?
Vår variant av husmanskost hemma är det allra billigaste. Vi hade ett par ganska så magra år för länge sen och tog då fram ett antal recept på billig, bra mat.

5. Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig?
Jag tror faktiskt inte att det finns något, eftersom vi bor strax utanför Uppsala så har vi allt vi behöver nära och finns det inte i Uppsala så ligger Stockholm alltför långt borta. Så jag saknar nog inget just nu i alla fall.

OBS! Du har väl sett att jag lottar ut en bok här på bloggen? Regler och anmälan finns HÄR!

8 kommentarer:

  1. jag tycker också att jag har det jag vill och behöver ganska nära.

    SvaraRadera
  2. På tal om magra år, så har jag varit med om detta, men det var när våra barn var små. Jag hade då en billig kokbok som hette Bra mat som inte är dyr. Sen hade vi lite egna odlingar, höns och ägg, köpte mjölk av bonden osv.
    Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
  3. Visst kan man ha "magra" dagar ibland, men nu för tiden är det för att man glömt att sätta in pengar på ICA- eller Coopkontot. Och kontanter förekommer ju inte längre.....så då är det bra med massor av mat i frysen!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Vi äter också all mat hemma, det är ytterst sällan vi äter ute. Det är i så fall om vi åker in till stan för det är så pass långt att man hinner bli hungrig innan man kommer hem :)

    SvaraRadera
  5. Jag har en närlivs, en pizzeria o en biblioteksfilial. Resten är 6 mil bort, minst! Så min önskelista kunde bli ganska lång, men jag har ju valt själv. Trevlig Lucia-afton!

    SvaraRadera
  6. Det där med att äta billigt har jag alltid försökt göra. Nu har jag några rätter där varje portion kostar 10 kronor. Det gör mig glad att veta att jag sparar pengar samtidigt som jag kan äta mig mätt på bra mat.

    SvaraRadera
  7. Vi äter väldigt billigt eftersom maken är lakto-uvo-vegetarian och jag aldrig köper kött annat än när barnbarnen kommer och hälsar på. Lite kyckling unnar jag mig då och då. Annars blir det mest rotfrukter och potatis och det är billigt. Den enda gången vi äter på restaurang är ni vi åker på utflykt till IKEA :-).
    Ingrid som önskar dig en skön tredje advent.

    SvaraRadera
  8. inget går upp emot det egna hemmet och den egna sängen. jag tror att vi har en del billiga maträtter som vi alltid ätit även när barnen var små

    SvaraRadera