måndag 4 maj 2015

Airtight

Titel: Airtight
Författare: Niclas Christoffer
Format: Danskt band
Antal sidor: 206
Förlag: Hoi förlag

"Emma är sjutton år och skolans grå mus. Hon pluggar och är i stallet med sin vän Noah. Men under ytan sjuder hennes drömmar om att stå i centrum, att bli sedd och älskad, värd att ha och ta. Emma börjar träffa den tre år äldre läraren Felix, och han gör de sexuella fantasier hon ofta har, och även några hon inte har, till verklighet.
Men när det otänkbara händer slungas Emma in i en destruktiv spiral, som förstärks av hennes föräldrars gräl och våldsamhet och hennes önskan att bli sedd.

Nätet ger henne tillfällig förlösning och egokickar. Det ena leder till det andra, och snart är hon i USA, för att bli porrskådis."

------------------------------------------


Jag läser inte speciellt mycket ungdomsböcker, men några har jag ju läst. Och jag har läst Niclas Christoffers två tidigare ungdomsböcker, Som Zlatan fast bättre och Som James Dean fast snyggare .
De två tidigare böckerna har ju för ovanlighetens skull (när det gäller ungdomsböcker) handlat om pojkar och pojkars problem vilket såklart gjort att det varit upplevelser som jag haft svårare att  känna igen mig i.

Airtight däremot handlar om flickor och igenkännandet är omedelbart. Trots att det är länge sedan som jag var i sjuttonårsåldern så kommer jag fortfarande ihåg den där osäkerheten och känner igen det där behovet av att bli uppmärksammad. Det är just i den här åldern (någonstans mittemellan barn och vuxen) man också börjar få och behöva en annan typ av uppmärksamhet än vad man fick som barn. Och har man då dålig självkänsla så är det nog väldigt lätt att hamna fel i o m att det finns massor med människor som är beredda att ge en uppmärksamhet, men den uppmärksamheten är inte alltid av det slaget som är bra för en.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur Niclas Christoffer lyckats träffa mitt i prick med beskrivningen av hur det känns för en tjej i den här åldern och hur lätt det är att en sak leder till en annan och helt plötsligt går man med på saker och ting som man egentligen inte vill göra.

Jag tycker det här är en väldigt viktig bok som många ungdomar borde läsa. Och det skadar nog inte heller att vuxna läser den så att de blir i alla fall lite medvetna om  hur ungdomar i den här åldern fungerar och om hur mycket bekräftelse de behöver för att skaffa sig en tillräckligt stark självkänsla så att de inte behöver skaffa sig den bekräftelsen från vem som helst och till vilket pris som helst.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Airtight finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/E-bok





5 kommentarer:

  1. verkar vara en riktigt bra bok att läsa för tonåringar och diskutera i grupper i typ skolan... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varenda en av de tre böcker jag läst av honom är nog perfekta för det!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojj blev lite fel där haha jag hade tänkt att kommentera på den personen som skrev massa personangrepp mot Niclas men ditt var bra skrivit :)

      Radera