lördag 16 maj 2015

I enslighet framfödt

Titel: I enslighet framfödt
Författare: Anita Salomonsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 315
Förlag: Norstedts förlag

"1880-talets Västerbotten. Klara Sofia Höglander är hemmadotter på länsmansgården och hennes bror har gift ner sig. Nu sätter föräldrarna sitt hopp till Klara Sofia. Hon vet sin plikt, men vill något eget.
Efter pingsthelgen skvallrar brodern för mamma och berättar att Klara Sofia varit ensam i storstugan med soldaten Lars Larsson Seger från Kräkånger. Mamma blir orolig. Men hennes dotter är förälskad och har bestämt sig. Trots föräldrarnas motstånd lyckas hon och Lars att träffas igen. Men olyckan står för dörren."

----------------------------------


Den här boken hittade jag på bokrean och fastnade för den eftersom den handlade om 1800-talet och för att berättelsen om Klara Sofia verkade intressant. Författaren kände jag inte till alls och det påverkade såklart också eftersom jag gillar att "upptäcka" författare vars böcker jag inte läst förut.

Början är lite långsam tyckte jag och jag hinner bli småirriterad på Klara Sofia eftersom det känns att hon är fullt beredd på att bli bortgift med vilken karl som helst som föräldrarna väljer ut. 
Samtidigt funderar jag också på det här med konvenansäktenskap. I vissa delar av världen är ju det fortfarande det gängse sättet för kvinnor att bli gifta, dvs att föräldrarna väljer en man åt en. Vilket hemskt öde! Nu väljer ju Klara Sofia själv till slut i alla fall, men vilket mod det måste ha krävt på den tiden att gå emot föräldrarna! 
Det finns också mycket att fundera över det som händer sedan, men det tänker jag inte gå in på närmare för att inte avslöja alltför mycket av handlingen och förstöra läsningen för någon annan.

I enslighet framfödt är en välskriven och spännande roman om ett kvinnoöde i Västerbotten i slutet av 1800-talet. 

I enslighet framfödt finns att köpa hos t ex

Adlibris  E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar