måndag 11 maj 2015

Tematrio - Andra världskriget

Det är måndag och det känns som om jag inte hunnit med nånting som jag borde ha gjort idag. Så jag får skjuta upp en del till imorgon och till helgen. Men Lyrans tematrio tänker jag minsann hinna med. Temat idag är Andra världskriget och Lyran uppmanar

Berätta om tre romaner, filmer eller TV-serier som handlar om Andra Världskriget. 

--------------------------

Eftersom min man är intresserad av andra världskriget så har vi en del böcker om det hemma och jag läser ju alla hans böcker också förutom mina egna. Och trots att många är fackböcker så har det också slunkit med en del skönlitteratur.  Mer info om boken hittar man om man klickar på titeln, den är länkad till recensionen av boken.






Om du får det här brevet av Sarah Blake













Rastlös av William Boyd











Medan mörkret faller av Anna Lihammer. (Egentligen före själva kriget men nazistideologierna fanns redan då)



























15 kommentarer:

  1. Tre böcker till jag inte har läst.

    SvaraRadera
  2. de två första har jag inte läst. den tredje läste jag ut idag

    SvaraRadera
  3. Om du får det här brevet finns någonstans bland mina olästa böcker :)

    SvaraRadera
  4. Lihammer läste jag nyligen, men jag blev lite besviken - måste det verkligen vara så mycket beskrivningar av exakt hur det låter när det sågas i ett kranium så benflisorna ryker?? Dagens polisromaner är för mycket äckelorgier och för lite slug intrig för min smak.

    SvaraRadera
  5. Medan mörkret faller köpte jag för ett tag sedan. De andra har jag nog missat.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa, men första och tredje skulle jag nog vilja läsa :-)

    SvaraRadera
  7. Inga böcker jag läst detta. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  8. Den sistnämnda har jag tänkt läsa hört att den ska vara bra

    SvaraRadera
  9. Sarah Blakes bok står i hyllan och väntar, borde kanske ta tag i den...

    SvaraRadera
  10. Om du får det här brevet har jag läst och jag tyckte väl att den var sådär. Lihammers bok är jag riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  11. Sarah Blakes är jag nyfiken på. Medan mörkret fallet är ruggigt bra.

    SvaraRadera
  12. Hos dig var det inget jag läst. Tack för tipset.

    SvaraRadera