måndag 4 maj 2015

Tematrio - Kalasande


Just nu är det fullt ös hos oss med en Dart som gör sig av med en massa överskottsenergi och som alltså är överallt på en gång. Hittills har han hunnit välta glas, "läsa" husses tidning, öppna garderobsdörrar och röja runt i garderoben, brottas och lekt jaktlekar med Nitro. Så nu när han börjar tröttna lite smått så passar jag på att delta i Lyrans Tematrio. Veckans tema är kalasande och Lyran uppmanar


Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat.

--------------------

Vilken tur att det bara är tre böcker man ska ge exempel på. Fira? Det stod helt still i huvudet ett bra tag och det krävdes letande för att få fram dessa tre - jag tror inte att jag ens märker när det firas något i de böcker jag läser... (Titlarna är länkade till recensionen så där finns mer info om böckerna)




Flickorna i Villette av Ingrid Hedström 
Boken börjar med firandet av Villettes årliga festdag.











Sommarbruden av Marita Conlon-McKenna
Här är det bröllop det handlar om











Svarta änglar av Rebecca Chance
Här kretsar allt kring en stor julfest i huset.










22 kommentarer:

  1. Vilken trevlig och intressant blandning!

    SvaraRadera
  2. Vilka kul fester, nästan året om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du såg det - jag hade inte ens märkt det...

      Radera
  3. Den första boken i trion lockar mig. Ska kolla upp den lite närmare :) Tack för dessa tre kalas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedströms Villette-serie är riktigt trevlig!

      Radera
  4. Ibland skulle jag vilja bo på ett ställe som har en årlig festdag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera har väl de flesta städer något liknande, eller?

      Radera
  5. tack för tips! har inte läst någon av dem

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon av dessa! De sista två ser ut som romantiska romaner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarbruden är mer feelgood och Svarta änglar vete gudarna var den skulle höra hemma, men inte romantik i alla fall

      Radera
  7. Ettan har jag läst men var ett tag sedan, får nog läsa om den om jag fortsätter på serien.

    SvaraRadera
  8. Jag brukar inte heller lägga märke till om det är kalas eller fest i böcker, åtminstone så lägger jag det inte på minnet :) Ingrid Hedström har jag tänkt att läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en sådan detalj som många inte lägger på minnet. Villetteserien är riktigt trevlig.

      Radera
  9. Har inte läst något av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Väldigt fin och lockande framsida på Sommarbruden!

    SvaraRadera
  11. Det stod också still för mig:). Sommarbruden tänkte jag inte på. Dom andra 2 har jag inte läst.

    SvaraRadera
  12. Tack för tipsen. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera