onsdag 27 maj 2015

Döden på Nilen

Titel: Döden på Nilen
Författare: Agatha Christie
Format: Inbunden
Antal sidor: 359
Förlag: Bookmark förlag

"Linnet Ridgeway är kvinnan som har allt: skönhet, pengar, intellekt och charm. Hon kunde ha fått vem som helst men väljer fästmannen till sin bästa väninna Jackie. För att bli kvitt den förkrossade Jackie flyr Linnet utomlands med sin nyblivne make. Ombord på en lyxångare längs Nilen förväntar de sifg lata, soldränkta dagar. Men Jackie har förföljt dem och seglatsen förvandlas till en klaustrofobisk mardröm. Detektiven Hercule Poirot semestrar på samma fartyg. När en av de två kvinnorna hittas mördad i sin hytt blir Poirot tvungen att agera."

-------------------------------------

Bookmark förlag ger ut nyöversatta utgåvor av en del av Agatha Christies böcker och man har också moderniserat språk och begrepp. Förhoppningsvis kommer detta att betyda att ännu fler lättare kan ta till sig dessa klassiker inom pusseldeckargenren. 

Jag hade en Agatha Christie-period när jag var yngre och läste då de flesta av böckerna med Hercule Poirot. På den tiden var jag inte speciellt intresserad av hennes andra huvudkaraktärer utan det var Poirot som jag gällde för mig och självklart läste jag då också Döden på Nilen, en av de mest kända av Agatha Christies böcker, utöver det så har jag såklart sett ett par olika versioner av filmen, alltså känner jag till intrigen ganska väl. Men det spelar absolut ingen roll att jag redan på förhand vet vad som ska hända, hur det kommer att ske och vem som är brottslingen, Christies böcker om Poirot är lika bra oavsett hur många gånger man läser dem.



Det roliga med att läsa om den här typen av klassiker är att man nästan alltid är lite nervös innan för vad man kommer att tycka om boken efter en omläsning. Men här behövde inte jag ha varit nervös. Poirot är fortfarande lika odrägligt självgod, stroppig och korrekt och själva mordmysteriet är exakt så klurigt som jag kommer ihåg det. Och jag tycker fortfarande lika mycket om boken om inte mer än tidigare.  I nyöversättning är Döden på Nilen ännu mer lättläst vilket till stor del har att göra med att språket har ett annat flyt än i den gamla versionen. Intrigen är riktigt klurig och man kan nog inte gissa sig till vem som gjort vad och varför om man inte, som jag, redan läst boken tidigare och/eller sett filmen.

Har du ännu inte läst något av Agatha Christie så tycker jag att det är dags nu! Döden på Nilen är en riktig klassiker som jag tycker nästan hör till allmänbildningen att ha läst.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Agatha Christies officiella hemsida

Tack Bookmark förlag för rec.exet!


Döden på Nilen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar