fredag 1 maj 2015

Bokbloggsjerka 1-4 maj

Nu på morgonen har vi suttit och läst i tidningarna om hur stökig gårdagskvällen var runt om i Sverige. Här hemma firade vi med att min man gick och la sig vid 22.30 och brorsan och jag satt och läste till sent på natten (eller tidigt på morgonen beroende på hur man ser det). Och det är ett firande som visserligen kräver en sovmorgon men som man i alla fall inte får ont i huvudet av. Och nu när herrarna i huset stuckit ut för att inhandla lite trädgårdsprylar och några andra saker som glömdes bort igår så passar jag på att delta i Annikas Bokbloggsjerka. Veckans fråga lyder



Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

----------------

Det här var en riktigt svår fråga eftersom jag inte tänker på det sättet när jag läser böcker. För mig gäller att antingen gillar jag boken eller inte oavsett om den är gammal eller nutida. Och de bästa är de som jag kan tänka mig att läsa om hur många gånger som helst. Men även det ändras ju fler böcker jag läser. Men jag får väl göra ett försök.

Det första jag kommer att tänka på är såklart Harry Potter av J.K. Rowling, som nog är den serie som fascinerat både unga och vuxna och som man kan läsa om utan problem.
Min absoluta favorit Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom är en bok som jag kan läsa om och om igen och den är lika bra varje gång och handlar om nånting tidlöst, dvs hur man bör leva sitt liv. Så den tycker jag kvalificerar sig absolut som en modern klassiker.

Det får räcka med de två förslagen för min del. Tyvärr tycker jag att det just nu finns ganska få böcker som jag skulle klassa som en blivande klassiker, det finns många som jag tycker om och som t o m hamnar på min Årets favoriter-lista, men förvånansvärt få som jag skulle beteckna som moderna klassiker.









18 kommentarer:

  1. Tisdagarna med Morrie är en sån där titel som jag hört talas om massor med gånger, men som det aldrig blivit av att jag läst.

    SvaraRadera
  2. Harry Potter är det väldigt många som har med. Jag har bara läst första boken. Läste den därför att jag just då vikarierade som svensklärare på en skola och ville veta vad de läste. Det hade jag stor nytta av när jag fick in en uppsats, som i princip var ett plagiat från just den boken...

    SvaraRadera
  3. Kul att du valde Morrie - då måste jag påminna om "Ro utan åror" av Ulla-Carin Lindqvist!

    SvaraRadera
  4. Jag tror också på Harry Potter.

    SvaraRadera
  5. Tisdagarna med Morrie är jättebra, tror du har rätt i att det är en framtida klassiker, tror också på HP fast jag bara har läst och lyssnat på första boken. ;)

    SvaraRadera
  6. Harry Potter tror jag starkt på :-)

    SvaraRadera
  7. Tisdagarna m Morrie läste jag som tonåring. Borde helt klart läsa om den för jag minns den knappt bara att jag inte var så förtjust ;)

    SvaraRadera
  8. Harry Potter kommer nog bli en klassiker, den känns ganska självklar.

    SvaraRadera
  9. Harry Potter kändes trolig även för mig. :)

    SvaraRadera
  10. Jag har tänkt att jag ska läsa Tisdagarna med Morrie, men än så länge har det inte blivit av.

    SvaraRadera
  11. HP hamnade även på min lista. Jag tycker också väldigt mycket om Tisdagarna med Morrie men däremot finner jag inte Mitch Alboms andra böcker lika bra. Har du läst dem?

    SvaraRadera
  12. Harry Potter har många tagit och jag är nog benägen att hålla med, fast när jag skrev jerkan tänkte jag inte på det.Ha en go helg.

    SvaraRadera
  13. jo, mina barnbarn läser nog förmodligen Potter.

    SvaraRadera
  14. Harry Potter är ett stående inslag. det blir sommarläsning för mig

    SvaraRadera
  15. Tisdagarna med Morrie funderade jag också på.

    SvaraRadera
  16. Såg att Tisdagarna med Morrie finns som ljudbok. Borde verkligen lyssna på den!

    SvaraRadera
  17. Harry kom med hos mig med :)

    SvaraRadera
  18. Harry Potter kan nog bli en klassiker.

    SvaraRadera