måndag 4 maj 2015

Bli av med böcker!


Äntligen, äntligen, äntligen finns det möjlighet för mig att bli av med böcker som jag inte vill ha kvar! I helgen pratade jag med brorsan och berättade om problemet med att bli av med böcker och han serverade direkt en lösning som gjorde att jag redan den här helgen blev av med kassvis av de böcker jag inte är intresserad av att ha kvar. Jag vill ju helst att böckerna går till i första hand släktingar och i andra hand kompisar och sedan säljer jag ju en del på loppis på sommaren. Men även om många i släkten läser så läser de inte så mycket som jag så det har hittills gått att bara bli av med en bråkdel av lästa böcker till dem. Men så kom brorsan på i helgen att han hade en massa kompisar som också läser så han ringde och messade runt och frågade ifall de var intresserade. Och det var de? Så vi plockade ihop en massa kassar med böcker och just nu åker han runt till kompisarna och lämnar av böckerna. Och det bästa av allt är att det kommer att gå att fortsätta att ösa dit "överskottet" fortsättningsvis också! Det är nog lite märkligt att man ska bli så himlastormande glad för att bli av med böcker, men när jag nu inte kan behålla alla pga utrymmesbrist så är det här en perfekt möjlighet att glädja andra. Och jag riktigt myser när jag ser de halvtomma lådorna för lästa böcker som jag har i vardagsrummet (arbetsgången är att lästa böcker först hamnar i lådorna och när de är fulla så flyttas böckerna till "lästa-hyllan" i gästrummet). Nu kan jag alltså med gott samvete börja fylla på lådorna igen och mannen min är nöjd när det inte dräller böcker överallt.


3 kommentarer:

  1. I vintras gjorde jag mig av med lite böcker och det blir nog att dumpa någon hög till vintern igen, ska ta och kolla igenom mina böcker engång per år i alla fall så jag kan rensa de som jag inte vill läsa och de som hamnat i en kanske hög får åka året efter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behåller bara mina favoriter och signerade böcker, resten sätts i omlopp bland släkt och vänner eller så säljer jag dem på loppis. Annars skulle vi nog inte få plats själva i huset.

      Radera
  2. Jag har så svårt att skiljas från mina böcker - antingen jag läst dem eller inte. Har jag läst dem så vill jag kanske läsa om dem, har jag inte läst dem så vill jag ju läsa dem en dag...

    SvaraRadera