söndag 31 maj 2015

En smakebit på søndag - Plommonträdet

Sista maj och vid det här laget tycker jag att det gärna kunde vara lite mer sommar och inte som det har varit nu - grått och tråkigt. Och på lördagen regnade det ju också - inte kul! Jag längtar efter att det är så pass varmt att man kan sitta ute på altan och läsa istället för att behöva vara inomhus för att det är kallt och/eller regnar.
Lördagen var det grått och sen regnade det på kvällen och enligt väderleksrapporten blir det likadant på söndagen, och det är inte roligt. Jag fyller år den 31 maj och jag hade faktiskt hoppats på att det skulle vara fint väder, men tyvärr verkar det inte bli det. Men jag börjar söndagen med att delta i En smakebit på søndag som anordnas  av Flukten fra virkeligheten och som går ut på att man bjuder på en smakbit från boken man läser just då.



Min smakbit idag kommer från sig 35 i Plommonträdet av Ellen Marie Wiseman



"Hon återvände till kungörelsen på ladan och studerade de färgade streckgubbarna igen, i ett försök att rensa huvudet på tankar tillräckligt länge för att kunna erinra sig Isaacs familjs härstamning. Enligt affischen var andra gradens mischlinge en person med en judisk far- eller morförälder. Första gradens mischlinge hade två, men utövade inte den judiska tron, eller var inte gift med en jude. Tre av Isaacs fyra mor- och farföräldrar var judar - alltså klassades han som heljude."

40 kommentarer:

  1. låter intressant! har inte hört talas om den tidigare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Jag blev lite besviken på den boken, tyvärr.

    Då får man väl önska dig en bra födelsedag :) Grattis!

    SvaraRadera
  3. Plommonträdet finns på min att-läsa-lista. Det verkar som en riktigt intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag kommit lite längre in i boken och den är väl hittills lite sisådär.

      Radera
  4. Den lät intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Den har jag varit på väg att köpa några gånger, nu inväntar jag din recension innan jag bestämmer mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tittat på den länge också och slog till nu när den fanns på bokrean.

      Radera
  6. Har ikke hørt noe om boka, men den virker bra! Takk for tipset og god søndag! Og snart er sommeren her - tror jeg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dags nu att det blir sommar!

      Radera
  7. Tack för smakbiten, den lät intressant. Grattis på födelsedagen!
    Här regnar det idag, men igår var det fint väder.

    SvaraRadera
  8. Har sett den här boken lite då och då och funderat lite på att läsa den. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också hade en trevlig söndag!

      Radera
  9. Grattis och tack för smakbit! Har läst en hel del om denna, o den verkar intressant! Önskar dig en fin söndag/födelsedag (trots väder). :)

    SvaraRadera
  10. Grattis! :-) Trist med vädret, hoppas det spricker upp under dagen.

    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Grattis på födelsedagen!!

    SvaraRadera
  12. Ikke mye sol her heller :( Men da er det jo bra at man kan nyte en god bok. Denne hørtes interessant ut, så nå er den på leselisten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt med en bok när det är grått och trist ute.

      Radera
  13. Ingen bok jag kände till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Det låter som en intressant bok, som jag inte kände till.
    Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
  15. Grattis på födelsedagen:). Hoppas det blir en fin dag trots vädret.

    Den boken har jag tittat på ett par gånger men tvekar fortfarande om jag ska läsa den.

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten och Grattis på födelsedagen! :)

    SvaraRadera
  17. Vilka precisa gränsdragningar...
    Grattis!

    SvaraRadera
  18. Grattis på födelsedagen! Tack för smakbiten. Tror att jag hört lite om den här boken, låter intressant.

    SvaraRadera
  19. Den verkar intressant! Grattis på födelsedagen!

    SvaraRadera
  20. Den har jag hört talas om. Jag tackar för smakbiten.

    SvaraRadera
  21. Tack för smakbiten, och grattis i efterskott!

    SvaraRadera