tisdag 26 maj 2015

Tisdagsutmaning - Kanada

Dags för Kulturkollos Tisdagsutmaning. Veckans tema är Kanada och utmaningen består i att berätta något om Kanada och kanadensisk kultur, en sak eller flera saker det är upp till var och en.

Jag vet inte jättemycket om Kanada men jag känner till och/eller har läst några böcker av kanadensiska författare i alla fall. Författarnamnet är länkad till antingen författarens officiella hemsida eller info om hen på annan plats


Yann Martel -  Berättelsen om Pi läste jag för ett bra tag sen och den har ju nu också filmatiserats (men jag har ännu inte sett filmen)

Joy Fielding - har läst någon av hennes böcker för länge sedan men kan för mitt liv inte komma ihåg vilken det var

Wolfgang Carstens - en undergroundpoet som bor i Kanada och vars poesi jag är svag för.

Alice Munro - Nobelpristagare i litteratur 2013. Har ännu inte läst något av henne men har kommit så långt att jag har en av hennes böcker väntandes i bokhyllan.








4 kommentarer:

  1. Jag läste faktiskt Alice Munro.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker läsa Alice Munro. Någon gång. Absolut. Och möjligen också någon gång läsa Berättelsen om Pi.

    SvaraRadera
  3. Intressanta tips. Och läs Munro, det är väl investerad tid!

    SvaraRadera
  4. Oj, jag trodde Munro var amerikan :)

    SvaraRadera