tisdag 5 maj 2015

Fem personer du möter i himlen

Titel: Fem personer du möter i himlen
Författare: Mitch Albom
Format: Inbunden
Antal sidor: 221
Förlag: Marcus förlag

" Eddie arbetar som vaktmästare på ett nöjesfält. I sina egna ögon har han levt ett fullkomligt och ointressant liv. På in 83-årsdag omkommer han i en tragisk olycka då han offrar sitt liv för att rädda en flicka från att krossas under en fallande berg-och dalbanevagn. När Eddie vaknar upp i livet efter detta förstår han att döden inte innebär slutet. Han inser också att himlen är en kärleksfull plats där livets frågor får svar.

Eddie möter fem personer, både sådana han känt väl, och sådana han knappt minns att han träffat. Alla fem har det gemensamt att deras liv på något sätt påverkats av Eddie. Det visar sig att hans liv varit långt viktigare än han någonsin förstått, och att det som han upplevt som meningslöst, för de fem varit avgörande. De visar honom att ingen människa levt förgäves och ger honom svaret på den ständiga frågan: Varför blev mitt liv som det blev?"

------------------------------------

Mitch Alboms Tisdagarna med Morrie är en av mina absoluta favoritböcker, som jag läser om lite då och då. Så det var inget svårt val när jag blev erbjuden att läsa ännu en bok av honom. Förhoppningen var såklart att även den här boken skulle vara lika speciell som Tisdagarna med Morrie.

Tyvärr måste jag säga att Fem personer du möter i himlen inte kommer ens i närheten av Alboms första bok och jag är nu smått besviken. Det känns lite som att han försökt tvinga fram nånting liknande men det har inte lyckats. I Tisdagarna med Morrie fanns visdom och råd om hur man bör leva sitt liv och det är åt samma håll som Albom försökt styra även Fem personer du möter i himlen. Tyvärr tycker jag inte att det lyckats speciellt bra, utan "visdomarna" i den här boken känns mer framtvingade och uppstyltade.

Det som jag tror har påverkat mitt omdöme är precis det här att jag läst och älskat Tisdagarna med Morrie och jämför alltså Fem personer du möter i himlen med den och det kan ju bara sluta på ett sätt, dvs till nackdel för den här boken. Har man inte läst Morrie-boken blir kanske läsupplevelsen annorlunda.
Nu har jag en bok till av Albom att läsa, Första telefonsamtalet från himlen, men jag måste nog först läsa lite annat så att jag kan försöka ta itu med den med fräscha ögon och utan förutfattade meningar. 

Tack till Marcus förlag för rec.exet!

Fem personer du möter i himlen finns att köpa hos t ex






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar