torsdag 28 maj 2015

Vita spår

Titel: Vita spår
Författare: Emelie Schepp
Format: Inbunden
Antal sidor: 341
Förlag: Wahlström & Widstrand

"Ett X2000-tåg står stilla på Norrköpings centralstation i den kalla vinternatten. Ombord har en ung kvinna hittats död. Med sig hade hon en väninna som nu är spårlöst försvunnen. Vilka är kvinnorna? Och vart var de på väg?
Ett tragiskt fall måste lösas och Jana Berzelius kopplas in som förundersökningsledare. Men det dröjer inte länge förrän fallet blir mer personligt än hon har tänkt sig. Återigen ställs hon öga mot öga med sin mörka bakgrund. När kriminalkommissarie Henrik Levin och hans kollega Mia Bolander får upp ett spår förstår Jana att misstankarna riktas mot en person i hennes absoluta närhet. En man hon helst vill glömma, en man som vet för mycket om henne.
För att skydda sitt förflutna måste hon hitta honom innan polisen gör det. Misslyckas hon riskerar hon att förlora allt."

---------------------------

Vita spår är del två i Emelie Schepps serie om åklagare Jana Berzelius. Jag läste Schepps debutbok Märkta för livet, dvs första delen i serien, i höstas och gillade den så mycket att jag kände att det här nog var en serie som jag ville följa (trots att jag sällan är intresserad av serier). Så när jag nu blev tillfrågad om jag ville läsa del två så tackade jag självklart ja.

När jag gillat en debutbok så försöker jag oftast vara lite försiktig med förväntningarna på nästa bok - bara för att debutanten lyckades bra med första boken behöver inte betyda att hen lyckas hålla samma nivå i nästa bok. Det hade jag inte behövt oroa mig för när det gäller Emelie Schepp. Även den här boken är spännande ända från första sidan och berättelsen håller ett bra tempo som gör att jag hela tiden vill läsa vidare för att få veta mer.

Jag gillar fortfarande Jana Berzelius och ju mer jag lär känna henne desto mer vill jag veta. Just det här att hon uppvisar dubbla personligheter gör henne väldigt intressant.  Mia Bolinder, som var min andra favorit i första boken, håller sig mer i bakgrunden den här gången, men jag hoppas att hon i kommande böcker får lite mer utrymme.

Vita spår är, precis som Märkta för livet, spännande och lättläst och helt enkelt en bladvändare som man inte kan släppa trots att man borde ha lagt sig för att sova redan för ett par timmar sen.



Min recension av första delen i serien
Märkta för livet

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Emelie Schepps hemsida

Tack Wahlström & Widstrand för rec.exet!

Vita spår finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok










1 kommentar: