tisdag 26 maj 2015

Den omöjliga kärlekens hus

Titel: Den omöjliga kärlekens hus
Författare: Cristina López Barrio
Format: Inbunden
Antal sidor: 383
Förlag: Bazar förlag


"Det vilar en förbannelse över kvinnorna i släkten Laguna: de blir alla svikna av männen de älskar.

Inte heller den vackra Clara undslipper detta öde. Då hon förälskar sig i en hetblodig man från Andalusien och blir gravid, köper han ett gammalt hus med en vildvuxen trädgård till henne - och försvinner. Då bestämmer sig Clara för att ta sitt öde i egna händer."


----------------------------------------



Om det är någonting som jag verkligen fastnat för så är det latinamerikanskt litteratur. Den spanska Den omöjliga kärlekens hus påminner mycket om de latinamerikanska böcker som jag verkligen älskar, t ex Isabel Allendes Andarnas hus. Jag är enormt förtjust i den där blandningen av skröna, folktro, övernaturligt och magi som är så kännetecknande för de här böckerna. Och i Christina Lopez Barrios bok finns ett överflöd av de ingredienserna.

Den omöjliga kärlekens hus handlar alltså om kvinnorna i Lagunasläkten och jag är helt fascinerad av dem. Alla kvinnorna i släkten är starka,  självständiga och går sin egen väg utan att bry sig om vad andra tycker. Det tycker jag om, böcker om starka kvinnor. Utöver det så har ju Lagunakvinnorna också andra, mer mystiska egenskaper vilket gör dem ännu mer fascinerande.

Själva berättelsen är mer som en skröna eller folksaga och den innehåller allt, kärlek, passion, hat, mord och mycket mer. Jag var fast ända från första sidan och kärade ner mig totalt i den här boken. Och efter att ha läst klart Den omöjliga kärlekens hus var jag tvungen att kolla om författaren skrivit fler böcker för jag vill definitivt läsa mer av henne. Efter mycket letande kunde jag hitta några till men de var på spanska, så nu får jag bara sitta och hoppas att i alla fall någon av dessa böcker blir översatt till antingen engelska eller svenska och ges ut så att jag kan lägga vantarna på den.

Ännu en bok att lägga till i Årets favoriter!

Den omöjliga kärlekens hus finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar