måndag 18 maj 2015

Tematrio - olästa klassiker

Måndag och då är det Tematrio, anordnat av Lyrans Noblesser, som gäller. Den här veckan uppmanar hon

Berätta om tre klassiker du inte läst, men är nyfiken på!

--------------------



Jag har ju läst många av de utländska klassikerna när jag var väldigt ung och läser om vissa då och då. Men visst finns det fortfarande sådant som jag är nyfiken på och skulle vilja läsa. Och faktiskt så har jag skaffat några redan så de väntar i bokhyllan. Men jag tror inte att jag kommer att läsa klassiker i sommar, på sommaren brukar jag vilja ha något lite lättare och mer kravlöst att läsa. Men man vet ju aldrig. Varje titel är länkad till förlagets sida om boken.




En förlorad värld av Evelyn Waugh
Har jag varit sugen på att få läsa ända sen jag för länge sedan såg TV-serien. Än så länge har jag inte ens hunnit skaffa mig boken men förr eller senare så...












Buddenbrooks av Thomas Mann
Har jag också varit sugen på länge och nu när jag hittade den på bokrean så väntar den äntligen i bokhyllan på sin tur











Mästaren och Margarita av Mikhail Bulgakov
Fick tips om den här av en kompis som trodde att jag nog skulle gilla den. Så den har väntat i bokhyllan ett bra tag.











16 kommentarer:

  1. Jag har läst och tyckt väldigt mycket om En förlorad värld :-) Nu påminde du mig om att Mästaren och Margarita står oläst i min hylla...

    SvaraRadera
  2. En förlorad värld har jag sett som film. (eller om det var en TV-serie. Lite osäker där.) Vore säkert riktigt roligt att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg den, som sagt var, som tv-serie, och blev redan då nyfiken på boken.

      Radera
  3. Den första känner jag inte till men de andra är bekanta. Den sistnämnda tog jag med i min trio.

    SvaraRadera
  4. Den sista känner jag inte till. Har inte läst någon av dessa, synd att man missade Buddenbrooks på rean...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akademibokhandeln hade ganska många klassiker med i reautbudet!

      Radera
  5. Mästaren och Margarita ska jag läsa om. Läste den som mycket ung, ska bli intressant att se vad jag tycker om den nu (då gillade jag den). Buddenbrooks har jag också funderat på. Och En förlorad värld. Har läst ett par andra böcker av Waugh som var riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. de två första har jag läst, men jag har aldrig lyckats komma igenom Mästaren och Margarita

    SvaraRadera
  7. bra trio, Waugh vill jag också läsa.

    SvaraRadera
  8. Inga jag har läst men den sista blir jag nyfiken på bara för katten på omslaget;).

    SvaraRadera
  9. Bulgakov har jag inte läst, Buddenbrocks älskar jag och Waughn är intressant och läsvärd (även om man blir alldeles galen på männens sätt att (inte) ta sitt pappaansvar).

    SvaraRadera
  10. En förlorad värld - teveserien var fantastisk, men boken är också verkligen helt oslagbar!

    SvaraRadera
  11. En förlorad värld har jag läst, men det var nog 30 år sedan så jag minns ingenting av den :)

    SvaraRadera
  12. Både En förlorad värld (som jag älskade serien!) och Buddenbrooks skulle jag kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  13. Har börjat titta på En förlorad värld några gånger (har boxen), men har inte kommit så många avsnitt innan "annat kommit emellan"...

    SvaraRadera