fredag 1 maj 2015

New Delhi - Borås

Titel: New Delhi - Borås: Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige
Författare: Per J Andersson
Format: Pocket
Antal sidor: 304
Förlag: Månpocket
Hyllvärmare


"Pikej föds oberörbar och fattig i en liten by i östra Indien. Som vanligt tillkallas en astrolog för att sia om barnets framtid: Han ska gifta sig med en flicka av utländsk härkomst. Hon ska vara musikalisk, äga djungel och vara född i oxens tecken.
Profetian följer honom genom livet. Men motgångarna är svåra och många gånger tvivlar han.
På konstskola i New Delhi lär han sig rita av människor. En kväll när han som vanligt står och tecknar porträtt kliver en ung kvinna fram till staffliet. Lotta från Borås.
Så börjar den hisnande kärlekshistorien. Chansen att de två ungdomarna ska återses när Lotta har rest hem igen är minimal. Men en januaridag, när längtan efter Lotta värker i kroppen, ger han sig iväg på en begagnad cykel. Trots umbäranden och återkommande bakslag trampar han envist västerut. Mot Borås.
Pikej lär oss om kärlekens kraft och att allt är möjligt. Det enda som behövs är tillförsikt, uthållighet och en cykel."

--------------------------

Jag har sett den här boken ett flertal gånger och omslaget är så charmigt att jag blev jättesugen på att läsa boken. Och det var två saker till som gjorde att jag skaffade boken - själva berättelsen kändes som nånting hjärtevärmande och så handlade det om Indien, ett exotiskt  land som jag är väldigt intresserad av.

Kanske hade jag lite för höga förväntningar på boken för på ett sätt var den inte alls som jag hade tänkt mig. Författaren lägger väldig tyngd på Pikejs historia och berättar omständigt och detaljerat hela hans livshistoria ända sedan han föddes. Lottas bakgrund och liv däremot får inte alls samma utrymme. Javisst, hennes liv kanske inte var lika exotiskt utan mer ett vanligt medelsvenssonliv, men för balansens skull hade jag nog förväntat mig lite mer. Inte nog med detta men Pikejs och Lottas möte i Indien beskrivs inte heller speciellt ingående - det är inte helt lätt att förstå varför Pikej förälskar sig så otroligt djupt i Lotta att han är beredd ta sig tusentals kilometer på cykel för att vara tillsammans med henne.
Jag är också besviken på att Pikejs resa till Sverige bara berättas lite översiktligt, den resan hade nog varit värd  lite mer detaljer, Pikeij åker ju genom många länder och träffar massor med folk på sin resa.

Jag satt också och saknade bilder medan jag läste och blev ganska överraskad när jag sen hittade alla bilderna i en klump i slutet på boken. Jag hade nog gärna haft dessa inne i själva berättelsen.

Så tyvärr är jag faktiskt ganska besviken på den här boken, den var inte alls vad jag hade väntat mig.

New Delhi - Borås finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok









2 kommentarer:

  1. Jag gillade den när jag läste den, men någon fullpoängare var det inte för min del.

    SvaraRadera
  2. En väldigt spännande bok ! Sjukt skulle reccomendera till er

    SvaraRadera