onsdag 6 maj 2015

Minnesbäraren

Titel: Minnesbäraren
Författare: Kamilla Oresvärd
Format: Inbunden
Antal sidor: 300
Förlag: Hoi förlag

"Han sjönk ner på knä, släppte klubban och slog pannan i marken. Bilden han såg framför sig. Den ville inte försvinna. Blont, blodigt hår. Bara brunbrända ben, smutsiga och blåslagna. Ögonen, stora brunnar av tysta skrik. Han slog armarna om sig själv och började gunga fram och tillbaka. Vad hade han gjort?

Didrik Mörck minns inte. Bara små fragment som ibland gör sig påminda. Är det fantasimonster som visar sig för honom i febriga brottsstycken? Han vet inte. Han är ju trots allt galen och oförmögen att skilja på dröm och verklighet.
Sommaren är här och många på polishuset har gått på semester när ett trettio år gammalt lik hittas i en jordkällare i centrala Göteborg. Samtidigt rymmer en man, som sitter inlåst för ett brutalt mord, från en sluten rättspsykiatrisk vårdanstalt tio mil därifrån. Kommissarie Stina Seger och hennes grupp får i uppdrag att lösa de båda fallen och deras jakt tar dem med ner i mentalvårdens mörka gömmor där en skrämmande sanning uppenbarar sig."

-----------------------------------------

Minnesbäraren är Kamilla Oresvärds debutbok och den som följt min blogg vet nog att jag är stormförtjust i debutböcker. Så när jag såg Minnesbäraren ville jag såklart läsa den.

Det går fort att komma in i handlingen och berättelsen är spännande ända från början. Och det bästa av allt, jag sitter också direkt och försöker gissa mig till vem som är mördaren och vad hens motiv är, dvs jag blir intresserad av själva berättelsen och de olika karaktärerna.

Jag vet inte varför men jag får inte riktigt någon känsla för Stina Seger, Dan Kowalski däremot gillar jag direkt när han kommer in i handlingen. Lovisa är en sådan person som jag ganska automatiskt tycker rätt illa om eftersom jag känner igen människotypen från olika arbetsplatser jag varit på. Överhuvudtaget tycker jag att jag får en känsla för de olika personerna, förutom Stina då.

Minnesbäraren är spännande och det är inte precis en rosenskimrande bild av psykiatrin man får i den här boken. Den är lättläst och jag var fast ända från första sidan. Och hade jag inte vetat att det här var en debutbok så hade jag aldrig kunnat gissa mig till det. Jag ser fram emot att få läsa fler böcker av Kamilla Oresvärd och att det inte dröjer alltför länge innan nästa kommer.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Kamilla Oresvärds hemsida

Minnesbäraren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok

2 kommentarer:

  1. Den låter ju riktigt bra, kanske en bok jag skulle behöva fundera på om jag ska läsa :)

    SvaraRadera