fredag 8 maj 2015

Bokbloggsjerka 8-11 maj

Jag har suttit i telefon med min bror här på morgonen så nu känns det lite som att jag är sen med allt som ska göras idag. Alltså sätter jag igång nu med sådant och först på listan står Annikas Bokbloggsjerka.
Dagens fråga har hon fått hjälp med av Mias bokhörna och den lyder

Mia Eggimann undrar hur du får plats med alla böcker?

-------------------

Hahaha, egentligen undrar jag det också! Jag har bokhyllor i nästan varje rum, faktiskt t o m i köket. Vi har ingen speciell ordning i bokhyllorna utan böckerna sätts där de får plats. Enda regeln är att bokhyllorna (3 st) i hallen är för pocketböcker och där är böckerna liggande i dubbla rader för att få plats med så många som möjligt.
Och så behåller jag bara "speciella" böcker, dvs mina favoriter, signerade ex eller sådana som har någon annan speciell betydelse för mig. Resten sätter jag i omlopp genom att skänka dessa till släkt och vänner och så säljer jag en del på bakluckeloppis på sommaren. Förra helgen blev jag faktiskt av med 2 bokkassar till min brorsdotter och 3 bokkassar till min brors kompisar.
Men även om jag faktiskt lyckas med att göra mig av med böcker så är det hela tiden fullt i alla fall - har faktiskt ännu inte lyckats hitta plats åt böckerna från bokrean så de står i en hög på ett extrabord i vardagsrummet.








31 kommentarer:

  1. modigt av dig att hela tiden göra dig av med böcker! någon enda ger jag till Kupan, men det känns som att dra ut en tand...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången var det jobbigast men numera är det inga större problem, jag gör mig ju bara av med sånt som jag inte kan tänka mig att läsa om.

      Radera
  2. numera köper jag smala bokhyllor som är anpassade till böcker, för man jag ju inte så många Coffee Table Books som många bokhylletillverkare verkar tro....

    SvaraRadera
  3. Jag önskar att jag hade förmågan att göra mig av med böcker...

    SvaraRadera
  4. Bra på att rensa iaf. När jag gör det får jag bort sisådär 3-5 böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker som jag inte kan tänka mig att läsa om eller som jag inte tycker om är det bättre att någon annan får. De kanske gillar boken bättre!

      Radera
  5. Tidsbrist och platsbrist är nog två återkommande dilemma för bokälskare! =)

    SvaraRadera
  6. Starkt att kunna rensa så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är ju ändå böcker som jag redan läst och inte längre är intresserad av.

      Radera
  7. Jag försöker också hålla ruljans på böckerna, men det går sisådär :-) Det kommer in lika mycket böcker som det åker ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite samma problem - blir det lite plats i bokhyllorna så måste det direkt fyllas på.

      Radera
  8. Jag har svårt för att göra mig av med böcker som har kamperat ihop med mig i decennier, det är mycket lättare att ge bort nya böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också kvar en del gamla böcker som jag inte vill göra mig av med.

      Radera
  9. Åh, det var många böcker du lyckades ge bort, starkt gjort. Jag har svårt att ge bort och som tur är så har jag fortfarande lite plats kvar:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktiskt riktigt stolt över mig själv!

      Radera
  10. Jag har rensat en del under våren faktiskt, i alla fall...3-4 påsar har fått åka iväg till en andrahandsbutik. Men av någon anledning är det lika fullt ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt? Jag har nämligen märkt samma fenomen här hemma.

      Radera
  11. Jag harfunderat på specifik bokhylla för pocketböcker men då får många serier inte stå tillsammans så vet inte... de olästa lär nog hamna i lådor istället men då är det svårt att veta vad man har... och var en specifik bok är.. Hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag har en serie med inbundet och pocket blandat så får serien stå ihop i de vanliga bokhyllorna. I pocketbokhyllan är det bara fristående böcker eller serier där alla delarna är i pocket.

      Radera
  12. Jag har svårt att göra mig av med böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får börja träna - En bok i taget tills man känner sig redo att göra sig av med två osv osv.

      Radera
  13. Vi har också pocketböcker i hallen i dubbla rader ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt ett perfekt ställe att ha dem, tycker jag.

      Radera
  14. Skänka bort böcker eller "göra loppis" av dem är väl ett utmärkt sätt för att rensa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag och man kan bli av med förvånansvärt mycket på det sättet!

      Radera
  15. Jag har ett par hyllor i hallen men där har jag dvd-filmer i stället. Tanken var annars att ha pocketböcker där eftersom hyllplanen inte är speciellt djupa. I vardagsrummet har jag en hylla med gamla lp-skivor. den sneglar jag ofta på: ska jag göra mig av med skivorna (och i så fall även med ljudanläggningen som tar plats på en annan hylla) och klämma in lite böcker där i stället? Svåra frågor...

    SvaraRadera
  16. Tycker du inte att böckerna blir flottiga i köket? El är det bara som vi har en värdelös fläkt? Det finns en liten inbyggd hörnhylla straxt utanför köksvrån, där vi har kokböcker, men jag tycker de tenderar att bli lite klibbiga.

    SvaraRadera
  17. Det där med dubblad rader, det har jag haft, innan vi flyttade till större. Jag tycker det är lite tråkigt att inte se mina böcker. Man kan också ha dem liggande, då fyller man ända upp till nästa hylla.

    SvaraRadera