tisdag 12 maj 2015

Top Ten Tuesday 2015-05-12

Varje vecka är det ett antal fasta inslag på bloggen och på tisdagar är det Top Ten Tuesday, anordnat av The Broke and the Bookish, som gäller. Då ska man göra en topp tio-lista efter ett givet tema. Dagens tema handlar om författare som man verkligen vill träffa.

Ten Authors I REALLY Want To Meet

---------------

Jag är egentligen inte speciellt intresserad av att träffa några författare, det är deras böcker jag är intresserad av att läsa. Och faktiskt så skulle jag vara lite rädd för att personen bakom boken är en person som är tråkig och i största allmänhet en person som jag inte skulle gilla. Bara för att jag gillar en bok betyder inte att personen bakom boken är någon jag skulle tycka om, hen kanske bara har en fantasi som funkar för mig, men är annars en hemsk människa. Och det skulle definitivt påverka mitt läsande av hens böcker i framtiden.

Men för att temat är vad det är så plockade jag ihop en lista i alla fall. Väldigt många av de författare som jag från början hade på listan är redan döda men efter att ha gått igenom böcker jag läst de senaste åren så fick jag ihop tio författare som fortfarande är vid liv (hoppas jag!). 

1. Ildefonso Falcones 
2. Jang Jin-sung 
3. Rebecca Chance 
4. Laini Taylor
5. Gail Carriger
6. Lady Fiona Carnarvon
7. Joanne Harris
8. Cecilia Samartin
9. Colin Cotterill
10. Jan Mårtenson








10 kommentarer:

  1. Jag har nog faktiskt inte läst någon bok av någon av dina författare. Eller jo, Jan Mårtenson, men det var så längesedan att det säkert är preskriberat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske läser lite udda böcker!

      Radera
  2. Jag håller med dig och håller isär på böcker och författare. Annars har jag inte speciellt långt till Björn Ranelid. Det finns en risk att jag inte fått komma till tals med många ord, men jag tror att det hade blivit ett mycket intressant och givande möte. Jag läste i vår tidning att han bjöd hem "okända" personer i förra veckan på bokens dag. Jag hade gärna diskuterat Kurt Wallander med Mankell. Trevlig tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är ju annars att man projicerar sina känslor för människan på boken och tycker illa om en bok bara för att man tycker illa om människan. Jag vet att jag har lite problem med det med några författare och då haer jag inte ens träffat dem utan bara sett dem på TV.

      Radera
  3. Det var inte många jag hade läst här, inte! Men både Gail Carriger och Laini Taylor skulle jag nog också vilja träffa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två kan nog vara lite spännande.

      Radera
  4. Intressanta författare! Garriger och Taylor hade jag gärna velat träffa! Även Colin Cotterill hade varit spännande att möta.

    SvaraRadera
  5. Oj här har jag inte läst så många, tror att det bara är Mårtensson. Men flera står på läslistan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många har nog vid något tillfälle läst något av Mårtenson.

      Radera