söndag 24 maj 2015

En smakebit på søndag - Döden på Nilen

Idag blir första gången i år som vi ska ha bord på bakluckeloppis och sälja bort lite sånt som vi inte längre behöver eller vill ha så lördagen gick åt till att plocka ihop allt som vi ska ha med oss. Och vi ska iväg tidigt idag så vi får en bra plats på loppisområdet. Men innan vi åker så måste jag ju delta i En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten.  Det går ut på att man bjuder på en smakbit från boken man läser just då och det finns bara en regel = no spoilers!


Min smakbit kommer från sid 21 i Döden på Nilen av Agatha Christie



"Monsieur Gaston Blondin, innehavare av den lilla exklusiva restaurangen Chez Ma Tante, var inte den som roade sig med att krusa sina kunder i onödan. De förmögna, de vackra, de ryktbara och de av börd fick alla ofta vänta förgäves på hans speciella omsorger. Det hände ytterst sällan att monsieur Blondin på nåder nedlät sig till att hälsa en gäst välkommen och ledsaga honom till ett utvalt bord under passande småprat.
Ikväll hade monsieur Blondin utövat denna kungliga rättighet tre gånger: ena gången mot en hertiginna, andra gången mot en berömd kapplöpningsexpert och tredje gången mot en komisk liten herre med enorm svart mustasch, vars närvaro knappast skulle kunna tyckas sprida någon glans över Chez Ma Tante."


28 kommentarer:

  1. Har bara sett filmen, inte läst boken (vilket jag blev sugen på att göra nu!). Tack för smakbit. :)

    SvaraRadera
  2. tack för smakebiten! kanske dags att läsa om Christie. snyggt omslag.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om att läsa Agatha Christie någon gång ibland. Just denna har jag aldrig läst, får nog ta och göra det :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  4. De här nyutgåvorna, är de nyöversatta också? Känner mig lite sugen på dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, de är nyöversatta och språket är moderniserat.

      Radera
  5. Denna ligger och väntar på mig, älskar Agatha Christie

    SvaraRadera
  6. Nu blir jag sugen på att läsa Agatha Christie :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Agathe Christie slår aldri feil. Tror jeg las de fleste bøkene hennes for mange år siden. KJøte mange også, og de har min datter arvet. God søndag!

    SvaraRadera
  8. Agatha Christie gillar jag! :) Tack för smakbiten!
    Lycka till med loppisen! (Skulle gärna varit där..)

    SvaraRadera
  9. Agatha Christies böcker tåls läsas om - kanske är det sommarläsningen i åt :)
    Tack för smakbiten - och påminnelsen!

    SvaraRadera
  10. Gillar dessa nya omslag! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tusen takk for smakebiten, og lykke til med loppisen :)

    SvaraRadera
  12. Håper dere får en fin dag på baklukeloppis :) - og Agatha Christie er aldri feil! Ha en super søndag!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten, den här tyckte jag om när jag läste den för länge länge sedan. Bakluckeloppis låter effektivt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir i alla fall av med lite prylar!

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Hoppas loppisen gick bra :)

    SvaraRadera
  15. Den här gillade jag. Och omslaget är ju så snyggt! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  16. Takk for smakebiten! Denne leste jeg for en del år siden :)

    SvaraRadera
  17. Tack för smakbiten, länge sen jag läste något av Christie, blir lite sugen. :) Kul med bakluckeloppis, hoppas att det gick bra.

    SvaraRadera
  18. Takk for smakebit. Kunne tenkt meg å lest mer Agatha Cristie, egentlig..

    SvaraRadera
  19. Än så länge har jag bara läst en och ska nog läsa fler:). Omslaget är så fint, den lockar. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  20. Tack för smakbiten! Det är aldrig fel att läsa om Agatha Christie. Mycket bra!

    SvaraRadera