lördag 23 maj 2015

I botten av glaset ett hjärta

Titel: I botten av glaset ett hjärta
Författare: Jens Ganman
Format: Inbunden
Antal sidor: 411
Förlag: Bookmark förlag

"Carsten har varit ett självupptaget svin.
Han har ljugit, supit, betett sig illa och till sist lyckats tutta eld på huset så att till och med hunden dog.
Familjen har vänt honom ryggen och på ålderns höst kvarstår inget roligare än att lägga de sista slantarna på ett privat äldreboende - med förhoppningen om att kunna supa ihjäl sig med flärd.
Men när det visar sig att exhustrun Angela bor på samma hem vänds Carstens förväntningar om ett ensamt och stillsamt slut på livet till raka motsatsen."

-----------------------------------


Det jag först fastnade för när det gäller I botten av glaset ett hjärta var faktiskt titeln, redan den sa att det här skulle kunna vara en bok för mig. När jag sen läste baksidestexten så kunde jag ju bara inte låta bli - den här boken var jag bara tvungen att läsa.

Det börjar bra och jag får mig ett gott skratt när Carsten bränner ner huset. Och därefter kommer det små passager där jag hummar till och/eller ler igenkännande, men på något sätt tycker jag hela berättelsen tappar fart lite ju längre in i boken jag kommer.  Och tyvärr, jag ledsnar ganska snart på ältandet om Palme - första gången går bra och jag förstår poängen, andra gången är OK även om jag redan då suckar lite, allt därutöver blir för mycket. Carstens äktenskap är bara tragisk och att han och hon (och t ex kronofogden som Carsten haft att göra med) hamnar på samma äldreboende blir lite för mycket av ett sammanträffande.

På baksidan står det att "I botten av glaset ett hjärta är en svidande rolig satir över Sveriges väg från folkhemsidyll till nyliberalt konsumtionssamhälle"och visst tycker jag att den bitvis är rolig och satirisk, men den fungerar inte riktigt för mig just nu. Ett av problemena är nog att jag har ett mer drastiskt sinne för humor och jag tror också att jag läste den här boken vid ett lite illa valt tillfälle - precis efter att ha läst en bok som berörde mig väldigt djupt och som också till viss del handlade om äldreboende och äldre människor. Jag tror att andra tar till sig den här boken på ett helt annat sätt för den är definitivt läsvärd.

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!



I botten av glaset ett hjärta finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar