söndag 31 maj 2015

Badortsmysteriet

Titel: Badortsmysteriet
Författare: Agatha Christie
Format: Inbunden
Antal sidor: 239
Förlag: Bookmark förlag

"Glittrande hav, strålande sol och ond bråd död

Tre nästan dödliga "olyckshändelser" på lika många dagar. För miss Nick Buckley ter sig livet i sommarparadiset St. Loo vid Cornwalls kust allt annat än harmoniskt. När den semestrande detektiven Hercule Poirot och hans vän Arthur Hastings blir viottnen till ett fjärde mordförsök tar de sig an det mystiska fallet. Kort därefter bjuder Nick in till fest - och en av gästerna skjuts till döds, iklädd Nicks sjal..."


--------------------------------------

När jag hade min Agatha Christie-period för säkert 30 år sedan, så slukade jag böcker om min favorit Hercule Poirot och jag trodde faktiskt att jag lyckats  läsa alla. Men jag märker nu att jag hade i alla fall missat en, nämligen Badortshotellet. Så det var lite kul att läsa den här boken när man inte vet i förväg vad som kommer att hända och vem som är brottslingen.

Det jag märker direkt är att jag faktiskt uppskattar Agatha Christies böcker lika mycket nu som då även om det inte är av samma orsaker. Då tyckte jag det spännande att försöka lista ut vem mördaren var och varför hen gjort det hen gjort och jag tyckte Hercule Poirot var så smart. Nu blir jag road av Hercule Poirot för han är ju bara så pompös, självgod och egenkär att man inte kan låta bli att fascineras av honom.
Jag gillar också hur perfekt Agatha Christie lyckas beskriva det engelska 30-talet, hur man klädde och betedde sig och hur man umgicks med varandra.

Även med ett antal år till på nacken är Agatha Christies böcker fortfarande lika underhållande och läsvärda som de var när jag läste dem första gången.

Badortsmysteriet är en av Agatha Christies böcker som Bookmark förlag ger ut i nyöversättning och med moderniserat språk som nog gör att de som inte tidigare läst någon av böckerna kanske har lite lättare att ta till sig dessa klassiker och njuta av dem.




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Agatha Christies officiella hemsida

Tack Bookmark förlag för rec.exet!


Badortsmysteriet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



7 kommentarer:

  1. Vad roligt! Jag visste inte att någon gett sig på att ge ut Christie på nytt - och med ett modernare språk. Låter som en bra present till mina tonåringar. De gillar inte för mycket blod och våld - och då är ju Christie "lagom".

    SvaraRadera
    Svar
    1. En Agatha Christie-bok kan aldrig bli fel.

      Radera
  2. Jag trodde också att jag hade lyckats leta upp de flesta, men även jag har missat just denna. Kanske är det en av de mindre kända då. De är så läckra de här nyutgåvorna att jag är riktigt sugen på att skaffa mig dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev jätteförvånad över att hitta en som jag inte hade läst. De är verkligen supersnygga!

      Radera
  3. Grymt snyggt omslag. Jag tror jag har läst den här som barn - vi hade boken hemma - men jag har helt glömt handlingen. Tror jag ska läsa nyöversättningen. Christie är trivsam.

    SvaraRadera