måndag 18 maj 2015

Flugfiskarens dotter

Titel: Flugfiskarens dotter
Författare: Theréze Ingmarson
Format: Inbunden
Antal sidor: 270
Förlag: HOI förlag

"Fastighetsmäklaren Sophie lämnar västkusten över sommaren för att förverkliga sin avlidne pappas dröm om att bygga en timmerstuga på tomten djupt inne i Älvdalens skogar. Men den lugna sommar med tid för eftertanke som hon hoppats på verkar vara något hon får klara sig utan.

Barndomsvännen Christer bor kanske lite för nära och sätter möjligen igång lite för mycket känslor inom Sophie, känslor som hon varken vill ha eller har tid med. Exet Stefan spökar både i tankar och via oönskade och allt mer obehagliga meddelanden.

En okänd bil kör omkring på vägarna runt byn, dolda relationer med dramatiska konsekvenser avslöjas hos invånarna, och ett spontanköp av en missanpassad häst gör inte vardagen enklare. Det är tur att hon har Ingemar, mannen vid bron, som har en förmåga att dyka upp när Sophie behöver det som bäst."

-----------------------------------

Ännu en bok som jag valt nästan enbart pga det fina omslaget! På något sätt andas det här omslaget feelgood och det är precis vad jag behövde få läsa just nu.

På ett sätt är Flugfiskarens dotter feelgood på ett annat sätt inte. Och det är lite den blandningen som stör mig en aning, det känns lite rörigt med alla funderingar kring pappan, kärlekshistorian med förvecklingar  med Christer och så korta inslag med spänning när det gäller exet Stefan. På något sätt blir det lite för mycket av det goda för att det ska fungera för mig.

Handlingen i Flugfiskarens dotter är relativt trovärdigt förutom när man kommer till avsnittet i slutet av boken med Stefan i stugan. Där tycker jag berättelsen skenade iväg okontrollerat och den scenen var definitivt inte trovärdigt. Hade man strukit lite av de mer fantasifulla beskrivningarna i de händelserna så hade jag nog tyckt att även det var mer trovärdigt.

Karaktärerna tycker jag är ganska luddiga. Jag har svårt att se Sophie som fastighetsmäklare, en yrkesgrupp som jag under de senaste åren kommit mycket i kontakt med. När det gäller Christer så fattar jag överhuvudtaget inte vad det är som Sophie gillar hos honom. Den enda som jag faktiskt tycker riktigt bra om är Ingemar, han känns äkta.

Så tyvärr, Flugfiskarens dotter passade inte riktigt mig men det kanske beror mest på att jag så sällan läser feelgoodromaner och har ibland lite förutfattade meningar och orimliga förväntningar på dem.


Tack till Hoi förlag för rec.exet!

Flugfiskarens dotter finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar