onsdag 20 maj 2015

Ellen: en roman om livet, kärleken och demens

Titel: Ellen: en roman om livet, kärleken och demens
Författare: Christina Kellberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 278
Förlag: Bookmark förlag

"Nils och Ellen träffas under fredsåret 1945. Tillsammans erövrar de folkhemmets alla moderniteter, får den älskade dottern Birgitta och går åldern till mötes med tillförsikt.

Men Nils är några år äldre än Ellen och när han går bort är det som om hon sakta börjar förtvina. Plötsligt kan hon inte längre koka kaffe, passa tider, minnas var hon är. En sommarkväll går hon vilse och tvingas bli hemkörd av polisen.

För att Birgitta ska förstå sin mammas sjukdom börjar hon att observera och skriva ner det hon ser. Resultatet blir en finstämd skildring om vad som händer när alzheimer tar över en människas liv, men också en roman i vilken livet vinner över sjukdomen."


-------------------------------------------

En del sjukdomar är så svåra att det är jobbigt att t o m läsa om dem och hur ska det då vara att skriva om dem. Sjukdomar är alltid svåra och det är lätt att boken blir väldigt negativ. Jag har tidigare läst en bok om en svår sjukdom och jag måste medge att jag blev så illa berörd att jag faktiskt absolut inte tänker läsa uppföljaren till den boken.

Christina Kellberg har på ett oerhört känsligt, varmt och kärleksfullt sätt berättat Ellens livshistoria och hur hon drabbas av Alzheimer i slutet av sitt liv. Genom att man får följa Ellens liv ända från krigsåren får man bli en del av hennes liv och förstå hur hon formades till den person hon är. Och när hon drabbas av Alzheimer inser man hur mycket som försvinner och man förstår också Ellens förvirring när hon inte längre känner igen sig själv ens. Jag har haft en person i min närhet som drabbades av Alzheimer och det var inte bara väldigt jobbigt för de närmaste men också oerhört sorgligt att se hur personen ifråga "försvann" - hon fanns där inne nånstans men hittade på något sätt inte ut.

Jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läser den här boken samtidigt som jag får en rejäl klump i halsen och tårarna flödar när det börjar gå utför för Ellen. Den enda trösten där är att hon ju ändå hade haft ett bra liv fram tills att hon drabbas av sjukdomen.

Ellen åker direkt in på Årets favoriter och jag tvivlar på att det i år kommer någon annan bok som berör mig lika djupt som den  här. LÄS DEN!

Ellen: en roman om livet, kärleken och demens säljs till förmån för Demensförbundet

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!




Ellen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar