torsdag 21 maj 2015

Tisdagsutmaning på torsdag - Favoritdjur

Det här blir första gången jag är med på Kulturkollos tisdagsutmaning. Och mitt inlägg kommer lite sent, men bättre sent än aldrig, eller hur?

Tisdagens utmaning lyder

Vilket är ditt fiktiva favoritdjur? 

-------------



Ett djur som verkligen fastnat är Svarta hingsten. Precis som många andra tjejer så började jag läsa hästböcker någon gång i sexan/sjuan men tyckte faktiskt de var lite tama och tråkiga. Men så hittade jag Svarta hingsten av Walter Farley och jag var fast. Inte nog med det, min yngre bror fastnade också. Någonting som var bra med Svarta Hingsten var ju att böckerna inte var utpräglade tjejböcker utan det kändes helt OK för killar också att läsa dem - huvudpersonen var ju kille och hästen var ingen tam ponny utan en eldfängd och vild arabisk häst.
Lite av ett sammanträffande är att brorsan och jag faktiskt pratade om Svarta hingsten under Kristi Himmelfärdshelgen och vi kom båda ihåg i stort sett vad som hände i böckerna (hela serien är på ca 20 böcker) och faktiskt t o m en del namn på hästarna i böckerna.

Och när väl filmen kom så var den ju ett måste och jag kommer ihåg hur underbar jag tyckte den var





14 kommentarer:

  1. Intressant det där, när ungdomens böcker riktigt sitter kvar i minnet. Då har de onekligen gjort stort intryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarta hingsten minns jag också. det var de enda hästböckerna jag läste

      Radera
  2. Även jag, som aldrig varit hästintresserad, slukade böckerna om Svarta hingsten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju det som var så bra med dem, de funkade både för tjejer och killar.

      Radera
  3. Jag var väldigt förtjust i hästar ett tag men så blev avkastad, och sen var jag rädd.
    Boken har jah inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du faktiskt missat något - Svarta hingsten var väldigt speciell.

      Radera
  4. Svarta hingsten läste jag och en massa andra hästböcker, men det var de enda hästar jag gillade. De "riktiga" fastnade jag aldrig för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå - hästar som är så trevliga djur!

      Radera
  5. Oj var det 20 böcker om svarta hingsten? Det hade jag ingen aning om, skulle gissat på 6-7 stycken?! Min killkompis och jag vi läste båda Svarta hingsten, och det var han som introducerade mig till Silas minns jag. Nostalgi verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte mina ögon heller när jag såg att det var så många!

      Radera
  6. Svarta hingsten ja. Läste också mycket hästböcker under en period, och Svarta hingsten minns jag mycket väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man en gång läst den så minns man den.

      Radera
  7. Även jag älskade och slukade böckerna om Svarte hingsten! =)

    SvaraRadera