tisdag 19 maj 2015

Top Ten Tuesday 2015-05-19

Tisdagen börjar jag med Top Ten Tuesday som anordnas av The Broke and the Bookish. Det hela går ut på att lista topp tio böcker/författare el dyl. efter ett givet tema. Dagens tema är fritt val, dvs man får välja själv vad man vill ha för tema på sin lista.

Nu är jag extremt dålig på det här med att göra listor på saker och ting och inte blir det bättre av att jag är sen nästan lika dålig på att försöka komma på nånting eget att lista. Men så kom jag att tänka på gårdagens Tematrio som handlade om olästa klassiker och då tyckte jag att det ju skulle passa bra med lästa klassiker idag. Alltså blir det en topp tio på lästa klassiker. Och klassikerna är listade utan inbördes ordning.

1. Svindlande höjder - Emily Brontë
2. Jane Eyre - Charlotte Brontë
3. Samhällets olycksbarn - Victor Hugo
4. Utvandrarserien - Vilhelm Moberg
5. Den unge Werthers lidanden - Johann Wolfgang von Goethe
6. Anna Karenina - Leo Tolstoj
7. Kameliadamen - Alexandre Dumas
8. Madame Bovary - Gustave Flaubert
9. Lady Chatterleys älskare - D.H. Lawrence
10. Hallarna - Emile Zola






6 kommentarer:

  1. Svindlande höjder har jag läst och den tyckte jag var riktigt bra. Utvandrar-serien är en serie som jag har tänkt läsa :)

    SvaraRadera
  2. Bra lista! Har läst hälften av dem och Utvandrarserien slår det mesta :)

    SvaraRadera
  3. Svindlande höjder och Samhällets olycksbarn älskade jag när jag läste dem :-) Anna Karenina skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
  4. Jag älskade Svindlande höjder och Samhällets olycksbarn när jag läste dem :-) Anna Karenina och Utvandrarserien skulle jag gärna vilja läsa.

    SvaraRadera
  5. Hallarna ja, den läste jag en gång i tiden.

    SvaraRadera