torsdag 11 maj 2017

Hett i hyllan #91




Det här är inte klokt! Ska man verkligen behöva frysa så här i maj? Har precis dragit på mig tjocka tröjan igen och planerar nu att sätta mig och hälls i mig massor med varm te, men först är det dags för Monikas Hett i hyllan Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------


Den här gången blir det ett loppisfynd från 2013.


"På trettondagen 1917 vistades Edith Södergran i hemmet på karelska näset. Hon satt nedlyft i ett bykkar av plåt på köksgolvet. På grund av täta upphostningar och blodbrist hade doktor Sulin föreskrivit kalla sittbad. Att hon hostade var en olägenhet. Blod rann över hakan och föll i långa strängar mot vattnet. Var gång karet tappades ur blev en smutsrand kvar kring midjan. En gördel av stelnat blod.
Sedan jul hade Edith Södergrans debutdikter legat på bokhandelsdiskarna. De hälsades av kritikerna som "dårdikter" skrivna av en sjuk ande.
Hon var 24 år gammal.
Hon hade ett stolt avsked till kärleken bakom sig, en blind hänförelse som hon fått plikta med hån och förnedring.
Hon hade vårdats på kurhotell i Davos bland Europas lungsjuka.
Som ung flicka hade hon legat iklädd sommarlinne på rummet i villan. "Systern" Singa hade fläktat henne med dammvippan och berättat om månen, hur den förhäxat henne, hur den hotade ta henne.
Edith Södergran är den stora banbrytaren i svensk diktning. Ernst Brunner ger i sin nya roman en inträngande skildring av hennes liv och hennes samtid, hur hon genom vardandets och växlingens ström söker ge vikt åt det minsta och det största i livet, hur hon bortom krig och revolutioner finner en väg att övervinna döden"

Jag förstår inte varför jag ännu inte läst den här, jag älskar ju Edith Södergran! Jag har läst andra böcker om henne men just den här har jag inte läst och det var precis därför jag köpte den. Och så blir den liggande! Fy skäms! Nu ska den ställas så att jag inte kan missa den för nu SKA den läsas.

5 kommentarer:

  1. Jag är ganska säker på att jag har läst dikter av Edith Södergran. I gymnasiet. Dikter ligger inte alls för mig, jag klarar helt enkelt inte att läsa dem. Hennes liv verkar ju vara av den gräsliga sorten och en bok om henne är nog intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar dyka upp i alla fall någon dikt av henne i skolan. Jag tyckte inte heller att dikter var något för mig tills jag började läsa Södergran hemma för mig själv utan att ha skolans regler hängande över mig. Hennes liv var verkligen speciellt och det är väl mycket därför hennes diktning också är så speciellt.

      Radera
  2. Ja jag har tänt ljus nu för jag fryser så mycket. Dikter är inget för mig.

    SvaraRadera
  3. Jo, lyrik har jag läst av Edith Södergran. Jag har en liten diktsamling i hyllan (mammas bok som hamnade i min bokhylla efter att jag skrev någon analys i gymnasiet) men jag har nog inte läst någon bok om henne. Det skulle vara intressant tror jag.

    SvaraRadera
  4. Nej, det är inte klokt att en ska frysa så här i maj. Här är det cosysocks på som gäller och en filt över axlarna. Lite te skulle nog inte sitta fel heller.

    Den här boken låter onekligen intressant. Jag älskar också Edith Södergran :)

    SvaraRadera