tisdag 2 maj 2017

Recension: Midnattsrosen av Lucinda Riley

Titel: Midnattsrosen
Författare: Lucinda Riley
Format: Inbunden
Antal sidor: 586
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Elvaåriga Anahita, från en förnäm men fattig indisk familj, inleder en livslång vänskap med den viljestarka och bortskämda prinsessan Indira. Väninnan Anahita följer med Indira till England just innan första värdskriget bryter ut. I England träffar hon Donald Astbury, motvillig arvinge till den avsides belägna herrgården Astbury, och hans intrigerande mor.
Nittio år senare möter vi den unga amerikanska filmstjärnan Rebecca Bradley. Hon har världen för sina fötter, men när hennes turbulenta förhållande med den lika välkända pojkvännen tar en oväntad vändning blir hon lättad när hon inser att hennes kommande filmroll, där hon spelar debutant på 20-talet, för henne långt från offentlighetens ljus till ett avlägset hörn av den engelska landsbygden. Strax efter att filmproduktionen startat på det nu förfallna Astbury Hall dyker Ari Malik, Anahitas barnbarn, oväntat upp, sökande efter svar från sin familjs förflutna. Han och Rebecca börjar tillsammans avslöja de hemligheter som hemsökt släkten..."

---------------

För ganska länge sedan älskade jag läsa böcker som innehöll en hel släktsaga  Baksidestexten till Midnattsrosen utlovade precis det,  så jag kunde inte motstå den här boken - den gav ifrån sig de där rätta vibbarna som sa att den skulle innehålla allt det jag älskar.

Berättelsen tar sin början i Indien i början av 1900-talet och det är ju så exotiskt som det kan bli med dåtidens indiska furstar, furstinnor och palats. Fortsättningen blir sedan i England bland snobbiga engelska aristokrater med sina egna åsikter om vad som var passande och vad som inte var det.

Tidsmässigt pendlar berättelsen mellan dåtid (början av 1900-talet) och nutid  (en filminspelning år 2011) och den gemensamma nämnaren är just släktförhållandena. Jag är speciellt förtjust i avsnitten som utspelar sig i Indien  och de som utspelar sig på det glada 20-talet i England.

Självklart finns en lätt förfallen herrgård med i berättelsen och mörka familjehemligheter, men det är ju sånt som gör den här berättelsen så förtjusande, man kan gissa sig till en del, men emellanåt visade det sig att jag gissat helt fel.

Visst är Midnattsrosen en kärleksroman men samtidigt är den också så mycket mer. Jag fastnade totalt för den här boken och kunde helt enkelt inte sluta när jag väl hade börjat läsa. Jag påmindes ordentligt om varför jag alltid har älskat den här typen av böcker och nu vill jag bara ha mer. Midnattsrosen är verklighetsflykt när den är som bäst! Det här var den första bok av Lucinda Riley jag läst men det lär definitivt inte bli den sista.




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lucinda Rileys websida


Tack Bazar förlag för rec.exet!


Midnattsrosen finns att köpa hos t ex

Adlibris  Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


1 kommentar:

  1. Jag blev också riktigt förtjust i denna! Underbar liten pärla till bok =)

    SvaraRadera