onsdag 10 maj 2017

Recension: Hetta av Jane Harper

Titel: Hetta
Författare: Jane Harper
Format: Inbunden
Antal sidor: 335
Förlag: Forum bokförlag
Recensionsexemplar

"Australien härjas av en svår torka. Invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas fatta desperata beslut på grund av vattenbristen - ingenting växer på fälten, boskapsdjuren dör. Stämningen är tryckt. Under mystiska omständigheter plockar Luke Harper ned geväret från väggen för att ta livet av sin fru, deras sexårige son och sig själv.

Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade också en mörk hemlighet, en hemlighet som dev bort Aaron från Kiewarra tjugo år tidigare.

Tillsammans med stadens polischef börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte står rätt till - men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Någon i Kiewarra vill att Aaron lämnar staden för gott."

-----------------

Hetta är Jane Harpers debutroman och den har blivit såld till över 20 länder och det finns redan ett avtal med ett filmbolag för filmatisering av boken.. Att författaren är från Australien (och England , fick jag lära mig så småningom) var väldigt lockande när jag såg boken och när jag läst baksidestexten så visste jag att jag bara måste läsa Hetta.

Handlingen utspelar sig på en liten ort, Kiewarra, I Australien. Det är hett, svår torka, boskap dör och ingenting växer på fältena. Man kan direkt förstå hur det blir i ett litet samhälle, folk har det svårt ekonomiskt, irritationen med allt och alla växer och resultatet blir som en kokande gryta som man bara väntar på ska explodera på ett eller annat sätt. Att sen huvudpersonen Aaron Falk, som kommer till orten, har ett allt annat än ett positivt förflutet på orten ökar trycket ännu mer och det som från början bara var irritation ökar på i styrka till nästan hat.
Jane Harper har byggt ihop ett scenario som gör att man sitter på helspänn ända från början och vet att snart är det någonting som brister, frågan är bara vad.  När väl upplösningen kommer så är den överraskande även om jag senare kommer på att jag nog borde ha anat hur det hela hängde ihop om jag hade varit mer uppmärksam.

Hetta är välskriven, lättläst och nästan outhärdligt spännande. Jag läste på Jane Harpers websida att hon skriver på en fristående fortsättning just nu och jag vill definitivt läsa den boken också!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jane Harpers websida



Tack Forum Bokförlag för rec.exet!


Hetta finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar: