lördag 13 maj 2017

Recension: Händig man sökes av Jöns Hellsing

Titel: Händig man sökes
Serie: Hope Island trilogin, del 1
Författare: Jöns Hellsing
Format: Inbunden
Antal sidor: 418
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"London, Augusti 1985. En platsannons med rubriken "Händig man sökes" lockar tjugoåttaårige John och hans författardrömmar till den skotska övärlden. Stugan vid havet är en perfekt miljö för hans skrivande - tills han möter sin hyresvärd: lordens svenska hustru Anna.

Förförd av ladyn dras John in i lekar som till slut får hela ön att hålla andan. Inte minst pubägarinnan Heather MacDonald som börjat tro att John är miraklet hon hoppats på..."

-----------------------

Den här boken kom som en överraskning från förlaget  och det blev jag glad för såklart - jag älskar sådana överraskningar!

Enligt baksidan skulle den här boken vara feelgood, men när jag läste den blev jag smått förvirrad. Uppenbart är att författaren har mycket att berätta, problemet är att han försöker klämma in allt i en enda bok och det fungerade inte riktigt bra. Berättelsen om den lilla byn, dess invånare och livet i byn var riktigt charmigt. Lordens planer och trotjänarens, Mr Bradleys,  funderingar och vånda inför att behöva iscensätta planerna var riktigt roligt, de delarna var skrivna med en lågmäld humor som jag verkligen uppskattade.
Det som jag hade svårt för var erotiken, den hade jag definitivt velat stryka från boken, jag tycker inte den passade in på något sätt sätt i en annars trevlig berättelse.

Trots mina invändningar så tycker jag att Händig man sökes är en välskriven och lättläst bok med en alldeles egen charm och jag är definitivt nyfiken på vad som kommer att hända nästa del av trilogin. Vad kommer John att råka ut för då och hur går det för Anna och lordens planer?






Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Händig man sökes finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. Tack för läsning och recension, Boklysten! Uppföljaren hösten 2018 är berättad ur Heathers perspektiv och bjuder på minst lika mycket spänning men inte lika mycket erotik. Kanske något för dig...;-)
    Med hoppfullt vänliga Hellsningar
    /Jöns

    SvaraRadera
  2. Den boken har jag precis läst ut och gillade mycket. Min recension finns att läsa på min bokblogg.

    SvaraRadera