Recension: Lex Demos av Staffan Gullsby

Titel: Lex Demos
Serie: Sebastian Ekberg, del 3
Författare: Staffan Gullsby
Antal sidor: 364
Förlag: Visto förlag

"Nästan ett år har gått sedan händelserna i Lex Domini och alla förefaller ha en åsikt om kirurgen Sebastian Ekberg. Somliga positiva, andra med betydligt mörkare omdömen. Uppmärksamheten är dock besvärande och längtan bort gör sig allt mer påmind. Inte underlättas det av att någon eller några dessutom är fast beslutna att sätta dit honom som skyldig till ett par dödsfall som inträffar.

Sambon Marie och vännen Ove gräver i fallet för att rentvå Sebastian. De möter blind tro, farliga övertygelser och det mänskliga behovet av att a någon att skylla på. Uppfattningen om att sitta inne med den absoluta sanningen, oavsett hur sann den egentligen är, verkar finnas hos många. Såväl bland läkarkollegor som frikyrkokristna och journalister. Och inte minst hos landstingspolitiker. Alla behöver de en syndabock som kan bära deras tillkortakommanden."

--------------------

Lex Demos är den tredje och avslutande delen i trilogin om kirurgen Sebastian Ekberg. Jag har läst båda de tidigare delarna och tyckte de var bra så jag blev väldigt glad när författaren kontaktade mig och erbjöd mig att läsa den tredje delen också.

Handlingen rör sig i sjukhus- och frikyrkomiljöer som tidigare med en och annan utstickare till journalismens värld men den här gången får också kommunal- och landstingspolitiken ta lite mer plats i handlingen. Som det har varit i alla de här böckerna så är igenkänningsfaktorn hög och mycket av t ex landstingspolitikernas tankesätt känns igen från det verkliga livet.

Både Sebastian och Marie är vanliga människor som det är lätt att sympatisera med och det är lätt att förstå den där känslan av att bara få bli lämnad ifred och få leva sitt liv i lugn och ro. Persongalleriet överhuvudtaget är väldigt trovärdigt och jag skulle nog tro att de flesta läsare har träffat den här typen av personligheter någon gång i livet.

Även om det som tas upp i Lex Demos är de frikyrkokristnas tro på att de alltid har rätt och att de därmed har rätt att göra vad som helst så kan nog de flesta känna igen sådan agerande vid andra tillfällen och under andra omständigheter i livet.

Lex Demos är en välskriven, spännande, lättläst och väcker en hel del funderingar kring. Nu när jag läst hela trilogin känns det som att den här författaren gått från klarhet till klarhet för varje bok och jag tycker nog att Lex Demos är den bästa av böckerna i trilogin.
Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Staffan Gullsby för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Staffan Gullsbys websida