tisdag 2 maj 2017

Veckans bokbloggsfråga vecka 18

Vilken underbar dag! Äntligen solsken och relativt varmt! I alla fall så pass varmt att jag kunnat ha ytterdörren på glänt största delen av dagen så att pojkarna kunnat gå ut och in precis som de velat.Det här gör så otroligt mycket just nu, jag känner själv hur energinivåerna (som legat ganska lågt ett tag nu) börjar öka och jag orkar mycket mer. Nu är det bara att hålla tummarna att det här håller i sig..

Nu är det dags för Veckans bokbloggsfråga som ställs av Barnboksbloggen. Frågan lyder


Hur viktigt är karaktärerna i en bok för dig? Kan du läsa vidare även om du inte alls gillar huvudpersonen? Vad utmärker en riktigt bra karaktär enligt dig? Och vad får dig att inte alls gilla en viss karaktär?`Och hur är det egentligen det där med stereotyper, hiss eller diss? 

-----------------------------

Karaktärerna är jätteviktiga. Det spelar ingen roll hur bra miljöbeskrivningar osv det finns i en bok, om inte karaktärerna är "rätt" och trovärdiga så faller hela berättelsen platt.

Även om jag inte gillar huvudpersonen så har jag inga problem med att läsa vidare av olika orsaker. Det kanske finns någon annan person jag tycker är sympatisk, det finns kanske en chans att huvudpersonen kan utvecklas till en person jag tycker bättre om osv osv.

Vad som utmärker en bra karaktär beror ju mycket på vilken genré det handlar om, men överlag så ska de vara trovärdiga och .

Vad som får mig att inte gilla en karaktär beror helt på sammanhanget och genrén. Jag läste faktiskt ganska nyligen en bok där jag tycker oerhört illa om huvudpersonen. Ändå kommer jag att läsa uppföljaren också i förhoppning om att nånting händer som gör att jag kanske blir lite vänligare inställd till den här personen. Boken jag läste var



Leona: tärningen är kastad av Jenny Rogneby (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)








Stereotyper har definitivt sin plats i litteraturen. Det går ju faktiskt inte att hitta på något nytt hela tiden. Och så är det ju också så att det som idag kan upplevas som något nytt och fräscht kanske är stereotypt imorgon efter att 94 författare till använt samma recept. Helt plötsligt kan också det som tidigare ansetts stereotypt vara nytt och fräscht.Så det här med vad som är stereotypt är inte hugget i sten utan det ändras hela tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar